apotekarnes
Jag funderar på att ha ett nödsystem som levererar ström till laddomaten vid strömavbrott för att undvika kokning. Jag vet att det finns UPS:er av olika fabrikat samt andra nödströmssystem som alla har det gemensamt att de är dyra. Många UPS:er riktade mot datorer och dylikt klarar bara av att driva pumpen i 1/2-1 timme vilket jag anser är för lite.

Finns det nån elkunnig som kan säga varför följande system inte fungerar:
En helt vanlig likriktare kopplas in på nätet. sen går 12v till en växelriktare och 230v vidare till pumpen. Mittemellan sitter ett 12v-batteri som laddas och tar över vid strömbortfall. Ungefär som i en bil.

Det enda skäl jag kan komma på är att ett 12v-batteri kanske inte mår bra av konstant laddning som i ovanstående exempel. Detta skulle man kanske kunna lösa med ett par reläer som som sluts resp. bryts med nätspänningen.

Är jag helt ute och cyklar eller?
 
Tänker du köra pumpen konstant via "backupkretsen" , dvs koppla pumpen i serie via ->nätspänning -> laddare ->batteri ->växelriktare ->pump ??

Du ska sätta ett aktivt relä som när nätspänningen faller kopplar in växelriktaren, till batteriet har du en underhållsladdare som motionerar batterierna, batterierna kan du ha av typen fritidsbatteri, dom klarar jobbet

Detaljerade kopplingsscheman finns för detta lite överallt, förmodligen finns exempelkoppling i manualen för växelriktaren, detta är ett mycket vanligt användningsområde för just de produkterna

Enkelt och funktionellt, antal batterier väljer du efter hur länge du vill garantera drift på nödström, du kopplar dem parallellt

/R
 
Det du bygger är det som kallas on-line UPS. ---Om man nu använder rätt saker. Blir väldigt tveksam då du kallar något för likriktare. Misstänker att de saker du tänker använda inte är lämpliga.

Off-line UPSer är billigare, i alla fall för länge sedan. Nu är ju priserna mycket beroende på kvantitet.

Växellikrikare som ger fyrkant funkar till syrrans cirkpumpar, men... de kopplade även in värmestyrningen (en liten plug in trafo) - det gick inte så bra, den gick sönder. Det går troligtvis bra med modifiera sinus eller om det är modifiera fyrkant, de kallas.

Slutna blybatterier som t.ex. använts till larm går bra. Så behövs ett kraftaggregat som ger reglerad spänning och max 13,8 volt med strömbegränsning. Då kan det stå på för alltid. Finns blybatterier som är gjorda för 10 års drift.

Det blir lite förluster i ett sådant system ( = on-line UPS ). En off-line UPS är inte inkopplad när det finns ström i väggen, utan kopplas in automatiskt på bråkdelen av en sekund när strömmen försvinner. Den har således mycket mindre förlust effekt.

Sedan så kan man komplettera med solceller...
 
apotekarnes
Tack för svar!

Det blir allstså ett växlande relä med nätspänningen som manöver och som slår över till växelriktaren vid strömbortfall. 2-3 batterier borde räcka ett bra tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.