Hej!

Är det någon som känner till om man kan köpa avbländnings-"blad/lameller" till en vanlig E27-lampa som sitter i en utebelysning för att få ett ljus som inte bländar ögonen utan som istället "trycks" neråt. Många armaturer har detta inbyggt men tyvärr inte den vi valt så jag skulle vilja veta om en sådan produkt finns och vad den då heter. Man skulle kunna tillverka själv men jag föredrar att köpa en färdig produkt att bara trä på en normallampa.

Ungefär som denna pollare:
https://cdn.lamp24.se/image/1800x/rostfritt-stal-marklykta-enja-med-lameller-9960023-33.jpg
men då istället som man kan montera på själva normallampan.

Tack!
 
Tror ej det finns. Det är inte optimalt att kränga något runt ljuskällan pga värmeutvecklingen.
 
Det fanns toppförspeglade glödlampor förr som hade just den funktionen. Vet dock inte om de finns kvar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det fanns toppförspeglade glödlampor förr som hade just den funktionen. Vet dock inte om de finns kvar.
Det är korrekt. Hade själv en sådan i sänglampan. Fungerade bra.
Dock vill jag minnas att armaturen skulle vara byggd för att klara toppförseglad ljuskälla pga av värmeutvecklingen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
[länk]
Tack men inte riktigt vad jag var ute efter. Jag har nämligen ljuskällor med mörkersensor i så jag skulle vilja återanvända dem...
 
E etompau skrev:
Tror ej det finns. Det är inte optimalt att kränga något runt ljuskällan pga värmeutvecklingen.
Sant men om de är i någon metall borde de nästan hjälpa till att kyla lampan :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.