Hej

Vi har anlitat en firma för att inreda en vind. Vi har fått en offert som vi tackat ja till via epost men ingen ytterligare info så som ångerrätt mm.

Den aktuella firman har fått samma uppdrag från en handfull radhusägare i samma område och den som var först ut har nu fått sin vind "klar". Vi var där och tittade idag och det ser inte bra bra ut. Lutande golv, skarvade och felgirade lister som hänger upp till 1 cm över golvytan eftersom golvet lutar, trappräcken monterade upp och ner, tveksamma elarbeten, urtagningar för fönster som lämnats öppna i regn vid arbetsdagens slut.

Arbetet har dragit över tiden med flera veckor och löften om att vara på plats har man struntat i. Vissa detaljer har fått göras om ett flertal gånger utan att det blivit någon förbättring.

Jag vill inte ha in dem i mitt hem. Vad kan jag tänkas ha för ångerrätt? Jag antar att det främst kan bli problem med en måttbeställd trappa och takfönster som ingår i offerten och de kan jag tänka mig att i värsta fall köpa loss men de får under inga omständigheter utföra arbetet.

Tanken är att de ska börja jobba hos oss inom någon vecka.

Vad tror ni?

/H
 
Redigerat:
Det är väll bara att ni kontaktar firman och säger att ni backar ur, att ni ångrat er. Vad tänker den första familjen göra åt sin (i ert tycke fula renovering)?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är väll bara att ni kontaktar firman och säger att ni backar ur, att ni ångrat er. Vad tänker den första familjen göra åt sin (i ert tycke fula renovering)?
Vi kommer att prata med dem och konsumentverket på måndag men frågan är om det går att ångra hela köpet inklusive de beställda fönstrena och trappan. Arbetet borde inte vara några problem då de inte gjort något ännu.

Familjen som redan anlitat dem vill bara bli av med dem och kommer acceptera vissa brister för att sedan åtgärda dem själva.
 
Låter som du har accepterat en offert och med detta ingått ett avtal med företaget.
Någon ångerrätt tror jag blir svårt att få till. Ångerrätt finns i distansköplagen (köp via internet/utanför affärslokal)
Företaget lär kunna kräva en procentsats på offertens pris och full betalning för specialbeställda artiklar.

Säger detta som lekman.
 
  • Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter som du har accepterat en offert och med detta ingått ett avtal med företaget.
Någon ångerrätt tror jag blir svårt att få till. Ångerrätt finns i distansköplagen (köp via internet/utanför affärslokal)
Företaget lär kunna kräva en procentsats på offertens pris och full betalning för specialbeställda artiklar.

Säger detta som lekman.
Tack för svar. Jag misstänker att du har rätt. De har dock inte informerat om ångerrätten vilket ska innebära att jag har 14 dagar från det datum då jag får den informationen.

Jag är dock beredd att ta kostnaden för trappa och fönster då jag behöver dem oavsett. Den kostnaden är nästan 50% av den totala offerten.
 
H
X xhawen skrev:
Tack för svar. Jag misstänker att du har rätt. De har dock inte informerat om ångerrätten vilket ska innebära att jag har 14 dagar från det datum då jag får den informationen.

Jag är dock beredd att ta kostnaden för trappa och fönster då jag behöver dem oavsett. Den kostnaden är nästan 50% av den totala offerten.
Prata med Hallo konsument så får ni säkert hjälp att gå färre väg. Villaägarna har en juridikhjälp där man kan få råd och som är gratis om man är medlem. Ca 400,00/år. Gå in på deras hemsida www.villaagarna.se och läs.
 
X xhawen skrev:
Tack för svar. Jag misstänker att du har rätt. De har dock inte informerat om ångerrätten vilket ska innebära att jag har 14 dagar från det datum då jag får den informationen.

Jag är dock beredd att ta kostnaden för trappa och fönster då jag behöver dem oavsett. Den kostnaden är nästan 50% av den totala offerten.
Tveksamt om det går att åberopa ångerrätt.
Företaget har väl skickat en offert med prisuppgifter etc till dig, som du sedan skriftligen via e-post har accepterat?
 
S
Om fönster och trappa är cirka 50% sv offertens värde så är det nog en väldigt låg kostnad och inte så konstigt att det har blivit som det blivit för grannen.
Prova att dra er ur avtalet men betala för beställda varor när ni får dem levererade.
Då kan ni anlita någon annan mer seriös för ett högre pris.
 
Kollade igen på senaste offerten och fönster/trappa är snarare 30%.

Nu verkar det som vi kommer undan med blotta förskräckelsen. Då vi pratade med dem idag meddelade de att de drar sig ur resterande projekt i området. De verkar ha insett sina begränsningar. Den måttbeställda trappan får vi dock köpa loss vilket är helt ok med mig. Hoppas bara att de lyckats mäta rätt...
 
Om vi bortser från de delar av avtalet som gäller måttbeställda produkter gäller ångerfristen först från den dag man har fått information om ångerrätten. Rätten att ångra sig upphör senast ett år efter det att ångerfristen skulle ha löpt ut om information hade getts på föreskrivet sätt. (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kap. 12 §)

Om avtalet har ingåtts på distans, som i det här fallet, och man inte har fått information om ångerfristen, har man alltså ett år plus två veckor på sig att ångra sig.
 
  • Gilla
xhawen
  • Laddar…
S
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om vi bortser från de delar av avtalet som gäller måttbeställda produkter gäller ångerfristen först från den dag man har fått information om ångerrätten. Rätten att ångra sig upphör senast ett år efter det att ångerfristen skulle ha löpt ut om information hade getts på föreskrivet sätt. (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kap. 12 §)

Om avtalet har ingåtts på distans, som i det här fallet, och man inte har fått information om ångerfristen, har man alltså ett år plus två veckor på sig att ångra sig.
Distansavtalslagen är nog inte tillämplig.
Konsumenttjänstlagen är mer lämplig.
 
S sinuslinus skrev:
Distansavtalslagen är nog inte tillämplig.
Att du har fel och att distansavtalslagen är relevant lagrum framkom redan i TS första post:

X xhawen skrev:
Vi har anlitat en firma för att inreda en vind. Vi har fått en offert som vi tackat ja till via epost men ingen ytterligare info så som ångerrätt mm
 
S
globaljuggler globaljuggler skrev:
Att du har fel och att distansavtalslagen är relevant lagrum framkom redan i TS första post:
Hej, ödmjukt svar det ger. En trevligare ton ger trevligare stämning i forumet.

Läste på och distansavtalslagen gäller inte vid uppförande av byggnad men tydligen vid renoveringsarbeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.