Nu skippar vi securitas och alla trådlösa larm. Jag vill ha ett sånt där larm som man ser på tv. Det jag vill ha är ett larm där man kan lägga in en ritning på sitt hus och de olika larmpunkterna. Sedan skall man från kontrollenheten kunna se vilka enheter som behöver åtgärdas. Systemet skall självklart gå på två tråds slinga och vara adresserat. Någon som vet vem som har det? Det ska finnas frågan är bara var? Utöver själva larmet har jag tänkt att placer ett par kameror med IR lampor utanför huset så att man från vilken tv som helst kan kola läget. Någon som har testat den lösningen?

Challe
 
Jag har i och för sig ett avancerat larm med videoövervakning, 76 zoner, brand, skalskydd, däckare, magnetkontakter, krossar, etc. Men har inte gjort den lösningen Du efterfrågar hemma, dvs att se huset via en terminal.

Du kan ju alltid addera till laser, fingerprint, magnetkort, rfid, rök, etc som registrerar Dig totalt. Dock kan det bli lite tjötigt att trycka Dig fram i huset.... Och en hyffsad servicekostnad.

Dock har vi på fd arbetsplats byggt/installerat inpasseringsystem med den funktionen för bl a Securitas. Fast det var många år sedan på den gamla os/2 tiden... :)

Den Du skall tala med kring sådana lösningar är en kille i Borås som heter Thomas. Han äger TD Larm och kör mkt special lösningar för larm. Bl a Hedins bil, Systembolagets och Swedish match central lager vilka kräver hög säkerhetsnivå både i upptäckt och åtgärd. Han är duktig, nogrann och trevlig. Bara att ringa!
 
Tackar. Får slå en signal till honom och se om han vet vad som finns.

Challe
 
Kolla även med Tony på IPS Alarm i Göteborg. En hejare på speciallösningar.
 
OLHA skrev:
Du kan ju alltid addera till laser ...
Hur fungerar "laser" rent tekniskt?
 
Vet ej riktigt. Men det tycks finnas olika varianter. En som reagerar när strålar bryts.

En annan som reagerar när avstånd mellan mätpunkten förändras.

Lite James Bond över det och vad jag hört svårt att få det bra. kräver kontinuerligt underhåll.

Varför inte blanda in en trycksensor också? Reagerar på förändrat tryck.

Sen finns det tryckplattor också. Vet en som hade det i sin trädgård under stenplattorna då det var lite problem med fönstertittare. När larmet gick, släpptes dobbermannen ut! ;-)

Det effektivaste är nog rejäl jycke eller rök, för att förhindra att saker försvinner.
 
IPS Larm är också duktiga! TD är dock lite mer Mr Q och professorn i tillbaka till framtiden! ;D

Men alla speciallösningar kostar en... hel... del... och kräver oftast en riktigt bra basinstallation. Som också kostar en... hel... del...
 
OLHA skrev:
Vet ej riktigt. Men det tycks finnas olika varianter. En som reagerar när strålar bryts.

En annan som reagerar när avstånd mellan mätpunkten förändras.

Lite James Bond över det och vad jag hört svårt att få det bra. kräver kontinuerligt underhåll.
Jag förstår faktiskt inte alls fördelen med laserstrålar som bryts istället för IR rörelsedetetktorer...
 
man kan bestämma exakt vilket område som ska övervakas. tex tomtgräns, dörrhål osv.. inte som en irdekkare som tar hela ytan.. osså e laser häftigt.. :)
 
Nej, Kan ge Dig rätt i att det är overkill om Du inte vill skydda något speciellt.

Men som sagt, för oss som gillar tekniska pryttlar så är det skitkul! ;D
 
Är laserstrålarna synliga i verkligheten? (Har tjyvarnas akrobatik mellan röda laserstrålar i filmerna någon som helst verklighetsanknytning..?)
 
Laserstrålen ser man bara från emittorn eller som en reflekterad punkt på ett objekt. För att ser "strålen" måste den ha något att reflektera mot, t.ex. rök eller kritdamm.

I filmen Entrapment så övar Catherine Zeta Jones in ett lasermönster med snöre för att hon inte kan se strålarna vid själv "Heisten". :)
 
fredl skrev:
I filmen Entrapment så övar Catherine Zeta Jones in ett lasermönster med snöre för att hon inte kan se strålarna vid själv "Heisten".  :)
Hela idén med laserstrålar som folk hoppar över känns mer Austin Powers än något annat. :)

Någon som har adress till någon larmsajt där lasermanicker saluförs?
 
Idén är ju att laserstrålarna inte skall ses....

Men tekniken lär väl fungerar på röd IR också.

Min uppfatttning, utan att vara säker, är att det skall vara höga servicekostnader då det kräver underhåll.

Men vad vet jag. Fullt möjligt i alla fall.

Tänkte satt in det vid ett tillfälle men gav upp då min larmkille såg ut som om jag var helt rudis.... ;D
 
Mycket underhållande. Laser, tja. Tyrckplattor i gräsmattan är riktigt häftigt men betingar tyvärr en häftig prislapp. Själv skulle jag nöja mej med ett bra skalskydd med magneter på samtliga öppningsbara saker och sedan komplettera med kameror med ir med rörelsedetektering. Helt klart är att det är roliga prylar. Har ni mera bra förslag.

Challe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.