Hej

Jag vill avaktivera golvvärme utan att ta bort den ur golvet. går det att koppla av kablarna som går till termometern/styrningsenhet?

Elen är för dyrt och hyresgästen bör inte sätta den på.
 
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Det går. En enkel match för en elektriker.
 
Ja, det går. Men finns något alternativt sätt för hyresgästen att värma sin bostad?
Är det du som fastighetsägare som betalar elräkningen eller är det hyresgästen? Är det privatuthyrning eller har du företag?
 
  • Gilla
Phransson och 1 till
  • Laddar…
Tekniskt är det inget problem, men du gör dig troligen skyldig till avtalsbrott mot hyresgästen.
 
  • Gilla
  • Wow
erre och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tekniskt är det inget problem, men du gör dig troligen skyldig till avtalsbrott mot hyresgästen.
varför ? det finns element I badrummet också för att värma det. Det står inte "golvärme" I kontraktet.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det går. Men finns något alternativt sätt för hyresgästen att värma sin bostad?
Är det du som fastighetsägare som betalar elräkningen eller är det hyresgästen? Är det privatuthyrning eller har du företag?
jo, élément finns på badrummet redan. jag betalar allt. Det är privat, del av villa.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
Hej

Jag vill avaktivera golvvärme utan att ta bort den ur golvet. går det att koppla av kablarna som går till termometern/styrningsenhet?

Elen är för dyrt och hyresgästen bör inte sätta den på.
Jag vet BRF med central golvvärme där man beslutat att sänka temperaturen i golvet tills att det enbart är "något uppvärmt", inte avstängt och du kan säkert göra samma sak och spärra termostaten utan att göra något avtalsbrott. Det står knappast att man ska kunna reglera temperaturen i hyresavtalet.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Förutsätter att elementet är något effektivare än el.
 
  • Gilla
Ninjasmurfen och 1 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
varför ? det finns element I badrummet också för att värma det. Det står inte "golvärme" I kontraktet.
Ja, Om det går att hålla en rimlig värme även utan golvet, så är det ju inte riktigt lika uppenbart avtalsbrott. Men du hyr ut en bostad med en viss komfort (varmt golv i badrummet), minskar du då den komforten, så levererar du inte längre samma "vara". Men det går säkert att argumentera på olika sätt.

Men räcker elementet för att hålla utrymmet varmt?
 
  • Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Har du pratat med hyresgästen?
Förklarar du läget med att det är väldigt dyrt med el just nu (om nu hyresgästen missat det) och att golvvärme därmed kostar väldigt mycket vilket i sin tur leder till att ni antingen behöver stänga av eller drastiskt dra ner värmen från "varmt" till "inte iskallt" alternativt höja hyran för att ta hänsyn till ökade kostnader så kanske ni kan komma fram till något.

Om hyresgästen inte är en total idiot tror jag en vettig diskussion kommer räcka långt. Framförallt om du kan visa på hur mycket el som faktiskt går till värmen och vad det kostar i slutändan.
 
  • Gilla
  • Haha
Smeafan och 12 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Förutsätter att elementet är något effektivare än el.
är det inte att vattenburen element (värmepump) är effektivare än elgolvärme? badrummet är 16kvm, det drar mycket el
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Värmepump är ju effektivare, så då är du på rätt väg. Jag är bara inte säker på att kvällspressen lyckats förklara det för alla
 
  • Gilla
Nittro
  • Laddar…
U UkJay skrev:
är det inte att vattenburen element (värmepump) är effektivare än elgolvärme? badrummet är 16kvm, det drar mycket el
Hur värmer du varmvattnet? Elpanna? I så fall spelar det ingen roll utan kan möjligen vara en besparing med golvvärme eftersom med varmt golv kan man tycka det är ok med 19 grader i rummet. Men med iskallt golv fläskar man kanske på med 23 grader...

Men om du har bergvärme/luft-vattenvärmepump eller möjligen fjärrvärme billigt så kan du spara. Dock skulle jag som hyresgäst som betalar en viss summa för en lägenhet med en viss komfort inte vilja betala detsamma om hyresvärden sänker komforten drastiskt, som ju kallt golv i badrum ÄR. Många lägger mycket pengar på att ha varmt golv i badrummet så jag skulle inte säga att det är något trivialt. Så vad du än gör, förankra det med hyresgäst först!

Kan förresten finnas inställningar i termostaten. Inställd temp OCH minimal golvtemp. Om min golvtemp är satt högt kan golvvärmen bränna på trots att det är varmt nog i rummet så kan vara en idé att läsa bruksanvisningen.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Har du pratat med hyresgästen?
Förklarar du läget med att det är väldigt dyrt med el just nu (om nu hyresgästen missat det) och att golvvärme därmed kostar väldigt mycket vilket i sin tur leder till att ni antingen behöver stänga av eller drastiskt dra ner värmen från "varmt" till "inte iskallt" alternativt höja hyran för att ta hänsyn till ökade kostnader så kanske ni kan komma fram till något.

Om hyresgästen inte är en total idiot tror jag en vettig diskussion kommer räcka långt. Framförallt om du kan visa på hur mycket el som faktiskt går till värmen och vad det kostar i slutändan.
Att hota med höjd hyra för något som en temporär elprishöjning tror jag inte leder till mer än en hyresgäst på tvären. Tror inte det är så lätt att få igenom heller, hyresgästen är ganska skyddad.

Men man kan ju (om man verkligen VET vad golvvärmen drar) påpeka att normalt kostar den 1000:- om året i elkostnad, nu kostar det 10 000:- så om vi kan stänga av den så drar vi av motsvarande på hyran. Jag misstänker att de år som hyresvärden gått med vinst har han inte dykt upp den 31e december och återbetalat så då ingår det i affären att ibland går det minus...
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
kortis och 2 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
är det inte att vattenburen element (värmepump) är effektivare än elgolvärme? badrummet är 16kvm, det drar mycket el
Jo men det är komfortbiten som är det kluriga, många vill ha varma badrumsgolv utifrån komfort och inte uppvärmning, skönt att gå på när man kliver upp på morgonen.
Så spärrar du termostaten till golvvärmen och enbart värmer lite grann så det inte är iskallt så är inte det något problem mer än att hyresgästen får vänja sig.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.