Min transformator slutade fungera för några år sedan, så jag köpte en ny (också något år sedan).
Nyligen slutade även den nya att fungera, och på ren chans grävde jag fram den gamla och den visade sig fungera!
Den lägger dock av igen efter bara några dagar, men då har den andra "lagat sig själv" ...
Så här har det hållit på några veckor.
Spänningen mäts till 0 Volt, men efter att ha legat oinkopplad några dagar, visar den 27 Volt igen.

Är det något i laddstationen som förstör den? Vad kan det vara isåfall?
Dvs, riskerar jag samma problem om jag köper ännu en ny?

Har okulärbesiktigat kretskortet i stationen, men ser inga uppenbara problem.
 
Det är dålig kvalité tyvärr, vilken maskin har du?
Det finns led drivare från meawell (hlg-***h-30a) som funkar bra till lägre pris om man sätter dit egna kontakter på dem.
 
Utan att veta hur de ser ut så är mitt tips lödglapp, spruckna lödningar. Går det att komma i dem så kanske de går att löda om.
 
G GordonE skrev:
Det är dålig kvalité tyvärr, vilken maskin har du?
Det finns led drivare från meawell (hlg-***h-30a) som funkar bra till lägre pris om man sätter dit egna kontakter på dem.
Är det ett vedertaget byte?
Jag har nämligen gjort just detta själv, värt att tänka på är att man behöver justera både utspänning och maximal utström.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-utspaenning-laddstation.488852/#post-5247042
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det ett vedertaget byte?
Jag har nämligen gjort just detta själv, värt att tänka på är att man behöver justera både utspänning och maximal utström.
[länk]
Ja för hemmapulare i Automower gruppen på Facebook är det rätt många som gjort det kan jag tro, men givetvis är det inte för alla.
Men iom att trådskaparen har köpt två original som lagt av så skulle jag tro att detta kan vara intressant, särskilt när maskinen går hjälpligt ännu!
Men det kräver ju att man tycker det är lite kul och väljer rätt storlek så man kan ställa in rätt max ström.
Man kan ju spara lite pengar och få en bättre nätdel på detta.
 
G GordonE skrev:
Ja för hemmapulare i Automower gruppen på Facebook är det rätt många som gjort det kan jag tro, men givetvis är det inte för alla.
Men iom att trådskaparen har köpt två original som lagt av så skulle jag tro att detta kan vara intressant, särskilt när maskinen går hjälpligt ännu!
Men det kräver ju att man tycker det är lite kul och väljer rätt storlek så man kan ställa in rätt max ström.
Man kan ju spara lite pengar och få en bättre nätdel på detta.
Ah, jag hänger inte alls på FB, men spännande att jag kom fram till precis samma lösning själv 😊
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
Liten uppdatering. Transformatorerna fungerar sämre o sämre.
Den ena är helt död, den andra fungerar på sin höjd någon timme. Men oftast ger den bara spänning i några sekunder innan den dör.
Testade att lägga den i frysen någon timme, och nu går den igen! Får väl se hur länge ...
Har lagt den heldöda där också, kanske kan den väckas?

Har hursomhelst beställt en Mean Well HLG-150-H-30A och hoppas den funkar bättre.
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
M magnusj skrev:
Liten uppdatering. Transformatorerna fungerar sämre o sämre.
Den ena är helt död, den andra fungerar på sin höjd någon timme. Men oftast ger den bara spänning i några sekunder innan den dör.
Testade att lägga den i frysen någon timme, och nu går den igen! Får väl se hur länge ...
Har lagt den heldöda där också, kanske kan den väckas?

Har hursomhelst beställt en Mean Well HLG-150-H-30A och hoppas den funkar bättre.
Tänk på att du behöver justera nätdelen från Mean well.
 
M magnusj skrev:
Testade att lägga den i frysen någon timme, och nu går den igen!
Lödglapp är mitt bud.
/Löd-Nisse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.