Hej!
Har köpt en husqvarna automower 315. Hur skulle ni lägga guidekabeln? och placera laddstation? Tack :)
Min tomt ser ut så här:
Översiktlig planritning av en tomt med marken i grönt, huset i svart, uppfarten i grått och en markering för passage/sluttningsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var du ska placeras laddstationen måste ju avgöras av byggnad och eluttag. Går ej att svara på från en ritning.
Guidekabeln ska helst löpa runt så mycket av området som möjligt så du kan leda ut klipparen i ytterområdena. Schematisk ritning av en tomt med ett hus, uppfart och föreslagen guidekabel för robotgräsklippare markerad med blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här hade jag tänkt placera laddstationen (vid största gräsytan och vid eluttag):
Planritning över en tomt med markering av hus, uppfart, och föreslagen plats för laddstation vid stora gräsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja då blir det lite trixigt att nå ut med guiden i båda ytterområdena.
Kanske får du dra den neråt och ut till det högra området och låta den själv hitta fram till det övre högra området.
 
Hur är det med 315, du har bara en guidekabel på den så det @etompau skriver är helt riktigt. Där du planerar att ställa roboten är det bästa stället skulle jag säga då den har lika långt åt båda hållen.
 
Okej tack för svar! japp bara en guidekabel. Så här alltså? :)
Illustration av tomt med hus, uppfart och guidekabel för laddstation, texter markerar platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På dessa maskiner finns det även möjlighet att styra ut klipparen via begränsningskabeln, antingen utgång i vänstervarv eller högervarv. Denna funktion kan vara applicerbart i detta fall.
 
E etompau skrev:
På dessa maskiner finns det även möjlighet att styra ut klipparen via begränsningskabeln, antingen utgång i vänstervarv eller högervarv. Denna funktion kan vara applicerbart i detta fall.
Hej
Kan man styra ut även klipparen 305 via begränsningskabel ?
 
D Davidofsweden skrev:
Hej
Kan man styra ut även klipparen 305 via begränsningskabel ?
Är det den trehjuliga 305:an? Om ja, så kan mig veterligen inte klipparen använda beg.kabeln för ut- och hemgång.
 
E etompau skrev:
Är det den trehjuliga 305:an? Om ja, så kan mig veterligen inte klipparen använda beg.kabeln för ut- och hemgång.
Hej
Det är 305:an med fyra hjul, så då kan man använda begränsningskabeln för ut och hemgång?
Väljer man antingen guidekabel eller begränsningskabel? Eller går det att ha olika inställningar på olika delar av gräsmattan?
 
Det går att ha olika. Du kan exempelvis ställa in att den ska följa höger begränsning 50 meter 25 % av gångerna och guiden 30 meter 40 % av gångerna. Resterande procent startar den då vid laddaren.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det går att ha olika. Du kan exempelvis ställa in att den ska följa höger begränsning 50 meter 25 % av gångerna och guiden 30 meter 40 % av gångerna. Resterande procent startar den då vid laddaren.
Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.