Min granne har föreslagit att vi ska köpa en automower ihop. Någon som har erfarenhet och tips beträffande det?
Våra tomter är ca 1000 kvm vardera dock avgår ca 200 kvm per tomt för byggnader och annat än gräsmatta så totalt ca 1600 kvm gräsyta.

Ett förslag var att lägga en lång slinga runt båda tomterna och låta den gå som den vill. Våra tomter ligger i samma nivå men är dock avgränsade med en häck. Kommer klipparen hitta igenom till den andra tomten om man lägger slingan runt häcken och gör en öppning någonstans?

Alternativ två skulle vara att varje tomt har en egen slinga och laddare och att man helt enkelt kastade över maskinen till grannen varannan dag eller så.

Tomterna ser ut enligt skissen nedan.
Tacksam för alla goda råd, varningar och annan hjälp innan vi bestämmer oss inför nästa säsong.
 
  • tomt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Visst skulle det funka, det är bara att lägga en guidetråd i "hålet i häcken" om den inte skulle hitta av sig själv. Det blir ganska många driftstimmar/dag med denna storlek på arbetsområde för klipparen, ca 20 timmar för en 220AC.
Dock så är jag inte vän av att köpa någonting gemensamt med någon, för vem står för onormalt slitage, reservdelar, ström till laddaren etc. Första åren kanske det är ok att dela, men sen då?
Nää, köp dig du en egen, men tekniskt är det inga problem.
 
Nej det är ingen bra ide att dela med grannen,
1600m2 är ganska mycket, du behöver den största modellen och den måste i princip gå dygnet runt.
Sen har du/ni mkt smala och trånga passager som gör det ännu bökigare.

Rent teoretiskt så skulle ni kunna öppna i häcken och låta den traska igenom, ev lägga en extra sökslinga som hjälper den att hitta, men jag tror ni får problem, jag hade inte chansat.
Gräsytan längst till vänster, vad är det i mellan ? grus asfalt ? är det jämn nivå för maskinen att gå över ?
 
Sorry det blev dubbelpost ;)
hjälpte dottern lite mitt i svaret :)

Om ni kör på projektet dela med grannen, så hade jag ställt ladd stn på baksidan av garaget på tomten till hö,
öppnat häcken och dragit utt en guide slinga till tomten, till vänster.

Kan funka men maskinen får jobba järnet, och i vems trädgårdar ligger det mest leksaker som klipparn kommer att slica upp ;) till lika köra sönder knivarna på och vem byter dessa osv osv

Jag tog mig friheten att kladda lit på din skiss,
så hade jag gjort ifall jag skulle instalera.
men tänk en gång extra på att välja en egen maskin istället.
 
  • tomt1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer gå bra, och du behöver inte alls den största modellen, 220 AC räcker gott., om du inte vill ha möjligheten att använda 2 guidekablar, då måste det bli en 230ACX.

Jag hade placerat laddstationen precis vid hålet, då kan maskinen använda radiosignalen för att hitta stationen från båda sidorna av häcken vilket ger snabbare söktider.

Skriv ett kontrakt om du ska dela!

Ett tips är att höra med återförsäljaren, flera (iaf på västkusten) har serviceavtal då de kommer ut och kollar till klipparen, byter knivar osv nån gång i månaden, det är inte speciellt dyrt då de kollar flera samma dag.

Två separata slingor är bara jobbigt, dessutom måste ni ha olika pin-kod på installationerna och då skulle ni behöva byta pinkod i klipparen varje gång den andre skulle använda den. Dessutom kostar ju en station nånstans mellan 3 o 5 lax så då kan man lika gärna köpa en egen.
 
Wow! Snabb respons här! Det gillar vi!
haddirajan skrev:
Dock så är jag inte vän av att köpa någonting gemensamt med någon, för vem står för onormalt slitage, reservdelar, ström till laddaren etc.
Nu var ju hela vitsen med att köpa tillsammans att allt blir hälften så dyrt. Såväl inköp som service. Det ligger ju i bådas intresse. Till laddaren drar man elen en sommar var.
Tag_H skrev:
1600m2 är ganska mycket, du behöver den största modellen och den måste i princip gå dygnet runt. Rent teoretiskt så skulle ni kunna öppna i häcken och låta den traska igenom, ev lägga en extra sökslinga som hjälper den att hitta, men jag tror ni får problem, jag hade inte chansat.
220AC ska ju tåla 1800 kvm enligt specen. Är det på gränsen till att den brinner upp då? Ang öppningen i häcken, hur bred bör den vara för att den ska hitta? Skulle en sökslinga underlätta?
Gräsytan längst till vänster, vad är det i mellan ? grus asfalt ? är det jämn nivå för maskinen att gå över ?
Det är gångplattor i jämn nivå. Båda tomterna är noggrant "förberedda" för automower varesig det blir en eller två:).
Tag_H skrev:
Jag tog mig friheten att kladda lit på din skiss, så hade jag gjort ifall jag skulle instalera.
Ungefär som jag hade tänkt!
I vems trädgårdar ligger det mest leksaker som klipparn kommer att slica upp
Ingen av oss har någon bråte i trädgården. En automower är ju en lysande anledning till att hålla den fri från det i fortsättningen oxå:)
Men tänk en gång extra på att välja en egen maskin istället.
Jag är i första hand nyfiken på om det tekniskt skulle fungera. Om det funkar med grannsämjan kan ju ingen veta, men jag kan inom överskådlig tid inte tänka mig att det skulle vara några problem. Men det ska tänkas både två och tre gånger om både det ena och det andra. Om de inte vore så förtvivlat dyra bara....

I Automowerns manual står att läsa följande:
En Automower kan med fördel användas till mer än en trädgård där varje trädgård har sin laddstation och sin begränsningsslinga. Klipparen kan då ha samma PIN-kod på samtliga trädgårdar. Kontakta din återförsäljare för mer information
 
Redigerat:
Du kommer få problem i just ditt fall eftersom installationerna ligger för nära varandra, klipparen kommer känna av båda slingorna när den ska klippa längs häcken om du inte har olika pin-kod.

Ur tekniksk handbok 2008:

"3.6 En Automower™ till flera
trädgårdar
Automower kan kopplas/kodas till mer än en
installation, vilket möjliggör användning av en klippare
till flera trädgårdar.
Klipparen kodas som vanligt till den första trädgården
och därefter till nästa trädgård via funktionen PIN-kod
(Funktionen för att byta PIN-kod). Olika PIN-koder bör
användas om installationerna ligger närmare varandra
än 4 m."


Öppningen i häcken måste vara 60 cm, men helst bredare om du står ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.