Hej
Jag blir inte riktigt klok på funktionen på connect. När jag inte är vid sommarstugan ser det som bifogad bild, skall det verkligen vara så? Jag kan starta och stoppa till exempel och även se status, men vissa funktioner är ”släckta”. Är onte det själva meningen med connect att allt ska vara tillgängligt på distans?
Följdfråga på detta blir bild 2 angående yttäckning och möjligheten att styra var på guideslingan klipparen ska börja.
Där man kan slå på eller av står att i gps läge skall klipparen rita upp tomten med begränsningskablar, guidkablar efter ett par dagar. Har nu haft detta i flera veckor och det händer ingenting.
Har jag en övertro på Husqvarnas system efter att ha robotdammsugare för några tusenlappar som ritar upp lägenheten… Skärmdump av inställningsmenyn i en app med avaktiverade Bluetooth-funktioner och menyval som Schema och Klipphöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av en app för robotgräsklippare som visar en gräsytas täckningsgrad och inställningar för GPS-stödd navigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ut som att den vill ansluta via blåtand :thinking:
Har du verkligen mottagning där gräsklipparen står ?

Ang GPS navigering så sköter den vart den ska gå själv. Vill man ställa det manuellt får man stänga av den funktionen men det skulle inte jag göra. Bättre låta klipparen avgöra vart den ska börja då den går till områden den inte varit på under en period
 
M Mimsan4 skrev:
Hej
Jag blir inte riktigt klok på funktionen på connect. När jag inte är vid sommarstugan ser det som bifogad bild, skall det verkligen vara så? Jag kan starta och stoppa till exempel och även se status, men vissa funktioner är ”släckta”. Är onte det själva meningen med connect att allt ska vara tillgängligt på distans?
Följdfråga på detta blir bild 2 angående yttäckning och möjligheten att styra var på guideslingan klipparen ska börja.
Där man kan slå på eller av står att i gps läge skall klipparen rita upp tomten med begränsningskablar, guidkablar efter ett par dagar. Har nu haft detta i flera veckor och det händer ingenting.
Har jag en övertro på Husqvarnas system efter att ha robotdammsugare för några tusenlappar som ritar upp lägenheten…[bild][bild]
Det är tyvärr en övertro på klipparens gps-funktion. Om jag förstått det rätt används GPS:n bara till att hålla koll på var den klippt och vilka områden den inte klippt på ett tag. Det gör att klipparen kan bestämma sig för att nu ska den klippa ett område som ligger mitt i gräsmatta. Det ser man genom att den vänder inne på gräsmatta. Jag tycker att det här fungerar väldigt bra. Sen kan man ju få upp en karta var den har kört, men jag vet faktiskt inte vad man ska använda den till, men det kan vara lite kul. Jag har också slagits av tanken att robotdammsugarna för en bråkdel av priset är ur det här perspektivet mycket mer avancerade. Men det är ändå så att vår robotgräsklippare fungerar bättre.
 
Ja dammsugare för 3500kr framstår ju som superavancerade Sedan inser jag ju såklart att det är bra mycket mer komplext med en trädgård och begränsningskablar mm jämfört med ett hus med väggar.
Tog en bild på displayen nu och jag tolkar det som figuren längst till vänster indikerar blåtandsuppkoppling och den näst längst till vänster visar statusen på gsm/simkortet. Ser ju bra ut som jag förstår det och ändå är automower connect nedsläkt i appen om jag ät utanför blåtandsteckning?
Sedan förstår jag ändå inte det med att den i appen säger att i gps läge ska den rita upp en karta med begränsningskablar mm.
Jag har min mest utmanande plats där guidekabeln ansluter till begränsningskabeln. Hade varit bra att kunna ställa in att klippningen börjar där vid vissa tillfällen. Display på en Husqvarna-automower visar redo-status, datum och tid samt ikoner för Bluetooth och GSM-signal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mimsan4 skrev:
Ja dammsugare för 3500kr framstår ju som superavancerade Sedan inser jag ju såklart att det är bra mycket mer komplext med en trädgård och begränsningskablar mm jämfört med ett hus med väggar.
Tog en bild på displayen nu och jag tolkar det som figuren längst till vänster indikerar blåtandsuppkoppling och den näst längst till vänster visar statusen på gsm/simkortet. Ser ju bra ut som jag förstår det och ändå är automower connect nedsläkt i appen om jag ät utanför blåtandsteckning?
Sedan förstår jag ändå inte det med att den i appen säger att i gps läge ska den rita upp en karta med begränsningskablar mm.
Jag har min mest utmanande plats där guidekabeln ansluter till begränsningskabeln. Hade varit bra att kunna ställa in att klippningen börjar där vid vissa tillfällen. [bild]
Kan det vara så att du parat ihop klipparen med appen via bluetooth? Det verkar finnas ett val i appen man ska göra om det ska vara via bluetooth eller GSM.
 
C
Fick du inte med någon manual?

M Mimsan4 skrev:
Tog en bild på displayen nu och jag tolkar det som figuren längst till vänster indikerar blåtandsuppkoppling och den näst längst till vänster visar statusen på gsm/simkortet.
Längst till vänster är GPS-status och näst längst till vänster är GSM-status och signalstyrka.
Tror inte man ser på klipparen om Bluetooth är ansluten.

Ser ju bra ut som jag förstår det och ändå är automower connect nedsläkt i appen om jag ät utanför blåtandsteckning?
Det som är nedsläckt är bl.a. sådant som har med inställningarna för connect att göra. Du kan t.ex. inte byta lösenord, stänga av connect eller ställa in stöldskyddsfunktionerna när man är ansluten via internet.

Sedan förstår jag ändå inte det med att den i appen säger att i gps läge ska den rita upp en karta med begränsningskablar mm.
Den kartan är något som är internt i klipparen och inget man kan se som användare.

Hade varit bra att kunna ställa in att klippningen börjar där vid vissa tillfällen.
Det ställer du in under installation/yttäckning på klipparen.
 
Tack cpalm, då är det som det ska. Mao OM jag vill att klipparen ska börja i ett viss område en viss tid så slår jag av gps läge och gör inställningarna manuellt?
 
C
M Mimsan4 skrev:
Tack cpalm, då är det som det ska. Mao OM jag vill att klipparen ska börja i ett viss område en viss tid så slår jag av gps läge och gör inställningarna manuellt?
Ja precis. Dock kan du inte ställa in att den startar i ett visst område en viss tid, utan du ställer in hur många procent av starterna som skall ske i respektive område.

Med GPS-styrningen aktiv är tanken att klipparen skall ha koll på detta själv. Många menar dock att det fungerar dåligt. Själv har jag ingen åsikt, installatören valde att stänga av den och jag har inte testat att aktivera den.
 
Jag har min GPS styrning på o den går olika varje gång den går ut allafall
 
Nu så. Slog av gps och lade in att klipparen skulle starta 100% av gångerna i änden av guidslingan. Klipparen gick så fint genom den trånga passagen och klippte ett litet område bakom en hammock. Har nu ändrat till 10% av gångerna. Kanon!
 
M Mimsan4 skrev:
Nu så. Slog av gps och lade in att klipparen skulle starta 100% av gångerna i änden av guidslingan. Klipparen gick så fint genom den trånga passagen och klippte ett litet område bakom en hammock. Har nu ändrat till 10% av gångerna. Kanon!
Härligt (y)
 
Har haft min 430X i ca 2 veckor nu. Idag var första gången jag såg fördelarna med GPS då den verkar ha kartlagt min trädgård nu. Var irriterad på den igår för den mest höll sig på ett visst område på tomten och inte där jag tyckte den behövde klippa istället. Men idag visade den fördelarna med GPS, den klippte av 2 områden den inte varit i på nolltid. Var den på väg därifrån så stannade den o vände för att klippa klart. Den höll på tills den var klar ca 20-25 minuter senare. Måste säga att jag är imponerad över funktionen. Den väljer nu också själv hur långt den ska följa guidelinan, ibland går den hela vägen till andra änden av tomten och ibland bara ett par meter innan den börjar klippa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.