Hej
Har en Husqvarna Automower 435x awd då tomten är komplext.
I år kom an uppdatering där klipparen skall skapa en karta över tomten AIM.
Har kört med gps nu i 1v och klipparen går inte till orådet längst ned på bilden.
Kanske bättre skapa områden 1-5 för att styra den till avlägsna delar?

Nån som har nån teori om detta?

//F
 
  • Satellitbild över tomt med överlagda rödblå gränser och markerade gräsytor för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
Asken73 Asken73 skrev:
klipparen går inte upp längst bort på tomten.
Vad menar du med "upp längst bort"?
Menar du "tarmen" i nedre halvan av bilden (men det är i min värld ner, inte upp)?

Spontant låter det som att klipparen aldrig hittat dit, vilket man normal löser genom att definiera start i olika områden på guiden som du är inne på. Men programvaran i AWD är väl lite annorlunda än i "vanliga" Automower(?), finns den funktionen där?
 
C cpalm skrev:
Vad menar du med "upp längst bort"?
Menar du "tarmen" i nedre halvan av bilden (men det är i min värld ner, inte upp

Spontant låter det som att klipparen aldrig hittat dit, vilket man normal löser genom att definiera start i olika områden på guiden som du är inne på. Men programvaran i AWD är väl lite annorlunda än i "vanliga" Automower(?), finns den funktionen där?
C cpalm skrev:
Vad menar du med "upp längst bort"?
Menar du "tarmen" i nedre halvan av bilden (men det är i min värld ner, inte upp)?

Spontant låter det som att klipparen aldrig hittat dit, vilket man normal löser genom att definiera start i olika områden på guiden som du är inne på. Men programvaran i AWD är väl lite annorlunda än i "vanliga" Automower(?), finns den funktionen där?
C cpalm skrev:
Vad menar du med "upp längst bort"?
Menar du "tarmen" i nedre halvan av bilden (men det är i min värld ner, inte upp)?

Spontant låter det som att klipparen aldrig hittat dit, vilket man normal löser genom att definiera start i olika områden på guiden som du är inne på. Men programvaran i AWD är väl lite annorlunda än i "vanliga" Automower(?), finns den funktionen där?
Hej
Ja det går att ställa in 5 olika områden utefter Guide 1&2.
Men med nya uppdateringen så skall klipparen skapa en karta med ett rutnät av 30x30 cm rutor över hela tomten. När det är klart så skall man kunna klicka på en ruta och ge kommando, klipp här.
Får nog ge den lite mer tid bara.
 
C
Asken73 Asken73 skrev:
Men med nya uppdateringen så skall klipparen skapa en karta med ett rutnät av 30x30 cm rutor över hela tomten.
Jo, men jag tror inte den anstränger sig mer för att skapa kartan än att den noterar var den varit. Det är nog inte så sofistikerat så att den t.ex. automatiskt går ett varv runt begränsningsslingan för att kartlägga områdets kanter.

Återkoppla gärna hur bra funktionen "gå till punkt X på kartan" fungerar. Misstänker att den inte är supersmart på att hitta vägen till X på kartan, utan att det mer handlar om att den rör sig åt det hållet, men jag kan ha fel.

"Rutnätet" är nog en funktion som funnits länge internt i klipparen i de modeller som har GPS-stöd. Det är iallafall så funktionen lite vagt har beskrivits. AIM är förmodligen bara en vidareutveckling av detta där man gör kartan synlig i användargränssnittet och kopplar nya funktioner till den. Historiskt har det dock ryktats att det inte funkar så bra och "standard" är att man stänger av GPS-navigeringen, så ställde ÅF även in vår klippare. Kanske också handlar om att man tappar funktionen med startområden(?)

P.s. testa att helt enkelt kånka bort klipparen till ytterkanten och starta den där?
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Jo, men jag tror inte den anstränger sig mer för att skapa kartan än att den noterar var den varit. Det är nog inte så sofistikerat så att den t.ex. automatiskt går ett varv runt begränsningsslingan för att kartlägga områdets kanter.

Återkoppla gärna hur bra funktionen "gå till punkt X på kartan" fungerar. Misstänker att den inte är supersmart på att hitta vägen till X på kartan, utan att det mer handlar om att den rör sig åt det hållet, men jag kan ha fel.

"Rutnätet" är nog en funktion som funnits länge internt i klipparen i de modeller som har GPS-stöd. Det är iallafall så funktionen lite vagt har beskrivits. AIM är förmodligen bara en vidareutveckling av detta där man gör kartan synlig i användargränssnittet och kopplar nya funktioner till den. Historiskt har det dock ryktats att det inte funkar så bra och "standard" är att man stänger av GPS-navigeringen, så ställde ÅF även in vår klippare. Kanske också handlar om att man tappar funktionen med startområden(?)
Från Husqvarna gällande AIM. Uppdaterar här om ett par dagar hur det går.
Stänger jag av GPS så kommer funktionen områden 1-5 bli tillgängliga, men tänker att går man ut med att det skall fungera med AIM så borde det väl göra det med, Återkommer.

AIM-teknologin (Automower® Intelligent Mapping) ger dig fullständig kontroll över din gräsmatta direkt i appen Automower® Connect på din smarttelefon. Nu kan du skapa en anpassad virtuell karta över din trädgård med anpassningsbar och flexibel zonkontroll. Du kan använda den kartan till att anpassa klippningen av din trädgård, visa guide- och begränsningskablar och var gräsklipparen befinner sig i realtid. Dessutom kan du använda Automower® Connect till att få meddelanden och ändra dina klippinställningar – oavsett var du befinner dig.
 
C
Asken73 Asken73 skrev:
tänker att går man ut med att det skall fungera med AIM så borde det väl göra det med
Jo, det är nog inte så att det inte fungerar. Jag menar mer att allmänna åsikten historiskt verkar vara att det fungerar bättre att konfigurera start i olika områden. Och det låter ju som att din erfarenhet också lutar åt samma slutsats... Lite konstigt att man inte kan få både GPS och områden, men så har det ju alltid varit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.