Okej, Har en Automower 330X (2014) som nu är inne på sin tionde säsong. Klipparen har fungerat klanderfritt trots att den har blivit stampad på av älgar ett flertal tillfällen, haft ett blixtnedslag rätt i slingan (vilket i stort sett förångade transformatorn och åt upp laddstationskortet), fått gummibälgar uppätna av möss osv.

Sakerna som har bytts ut, förutom knivar löpande (som jag slipar om), är ena gummibälgen fram pga tidigare nämnda musangrepp, knivdisk, hasplåt med lager (satte in gummitätade SKF-lager), några trafos samt laddstationskort pga åska. Klippmotorn byttes pga skuret lager vid ca 12000h och batterierna byttes vid ca 10000h. Nu har klipparen gått 14332h.

För ca en vecka sedan började klipparen bara "dö" på gräsmattan utan felmeddelande, den bara slog av med meddelandet "klipparen stängs av". Den startar om igen när man öppnar locket eller slår av/på brytaren.

Har kontrollerat följande, allt i kontrollerad miljö ståendes stilla på bänk..:

- Loggat batterispänningen från start av testkörning av knivmotorn (för att ha någon belasning) fram till den dör, ingen dipp som förorsakar nedstängningen efter ca 25 min test.

- Loggat batterispänningen från start av testkörning av hjulmotorerna (för att ha någon belasning) fram till den dör, ingen dipp som förorsakar nedstängningen efter ca 25 min test.

- Provkört klipparen enligt ovan med hjulmotorerna men med alla sensorer bortkopplade för att kunna utesluta om någon sensor/sensorkort som utlöser en nedstänging, men ingen skillnad, den slår av efter ca 25 min test.

- Har låtit den stå med bortkopplade batterier för att tömma alla kretsar, ingen skillnad vid tester enligt ovan

- Har torkat huvudkortet och displaykortet, ingen skillnad

- Har återställt alla användarinställningar, ingen skillnad

- Kontrollerat stoppbrytarens funktion för krypströmmar =OK
- Kontrollerat av/på brytaren för glapp och krypströmmar =OK
- Kontrollerat alla kablar med anslutningar för ev glapp och gjort rent =OK

... Så, nu börjar mina ideer ta slut och jag överväger att helt enkelt byta både huvudkortet och displaykortet (där säkerheten sitter), men om någon har liknande erfarenheter som mig och lyckats lösa det så tar jag tacksamt emot tips.

Eller, såklart om någon har några ideer om hur det kan lösas så är jag idel öra!
 
Prova att koppla ur gps kortet. Inte troligt att det funkar men det är ju iaf en lös komponent.
Jag vet en kille som har haft problem när det var inkopplat.
 
Glömde precisera, men GPS-kortet var också bortkopplat när jag kopplade bort allt utom hjulmotorerna (och display och moderkort). Stannade efter 25 min.
 
Ok.
Har du provat att koppla bort knappsatsen också?
Det borde ju inte påverka heller. Det finns väl ingen knapp dom kan stänga av maskinennen vad jag vet.
Att den meddelar klipparen stängs av låter ju som huvudbrytaren, men det borde inte vara samma tid varje gång om den vore dålig.
 
Nej, knappsatsen går tyvärr inte att koppla bort för då ksn jag inte starta upp den.. Så det som måste vara kvar får sitta, men i övrigt var den rensad på alla kringattiraljer.
 

Bästa svaret

Nu har det börjat närma sig en möjlig lösning! Jag var igen på och pillade på kablarna till displaykortet och noterade att när den stannat så startade den direkt om jag drog ur sladden till lyftsensorn.

Började mäta ström och spänning till den högra lyftsensorn och fick väl helt okej värden, inte anmärkningsvärda värden typ 0,045A. Pillar loss den vänstra sensorn och märker att den är varm som tusan, och där var det 1,8A ja..

Så jag monterar tillbaka den i kontakten och klipparen slocknar direkt, och kommer tillbaka direkt jag drar ur den.

Dags att byta dem alltså. Ett sånt litet lyftsensorkort kostar 225kr. Klart värt att byta bägge då!

Då är det bara att hoppas att det är själva källan till problemet. Återkommer när jag vet.

Och jag har alltså haft ett intermittent fel eftersom det inte gick att prova klippmotorn när sensorerna indikerar lyft eller är bortkopplad, så de hade jag tydligen haft inkopplade trots att jag hävdade motsatsen tidigare.
 
Kul att du delar med dig. Det var ju lagom dyrt det 🙂👍
Mvh Gordon
 
Ja, jo jag tänker att det kanske kan hjälpa någon att felsöka om det skulle hända någon annan i framtiden.

Men, jag har ju inte testat än, men återkommer så fort jag vet!
 
Dåså, då kan jag rapportera att problemet är löst!

Det var mycket riktigt den ena lyftsensorn som hade havererat. Bytte bägge två när jag ändå var igång och lade den gamla som fungerar i reservdelslådan. Två sensorer gick loss på 432kr +frakt.

Nu fungerar klipparen så bra som den gjort de senaste 10 säsongerna igen!
 
  • Gilla
OFP och 4 till
  • Laddar…
galento
Tack för att du delar med dej , vi har också en 330x , nu 430x köpt -15.
 
Tänker att det kanske kan hjälpa någon i framtiden, det var ju inte vare sig dyrt eller svårt när man kom fram till vad felet var..
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.