I år ska gräsklippningen robotiseras! :D

Husqvarna blir det, men frågan är om jag ska gå på 310:an eller om 308:an räcker - det skiljer ändå nästan 4 papp? Gräsmattan är lite drygt 500 kvm och vad jag kan förstå relativt simpel. Den går runt hela huset, smalaste passagen är 1,5-2 meter mellan en häck och kanten på altanen. Tomten sluttar svagt och har ett litet parti med lite kraftigare lutning.

Jag vill inte att klipparen ska vara ute och åka på dagtid, utan efter typ kl. 20 och fram till morgonen är OK. Förvisso kan man såklart tänka sig att den kör på arbetsdagar dagtid men inte helger etc.

308 är ju specad till 800kvm så jag tänker att det nog är gränsfall för att klara ovanstående, eller? Därtill har jag förstått att en 4-hjulig klippare ger mindre risk för spår i mattan - eller är det ett överdrivet problem?

Laddstationen hade jag helst tänkt placera under friggeboden som är vid ena gaveln på huset. Tar gärna emot tips på hur man ska dra begränsningskablar, guideslingor och annat bra att tänka på :).

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt val. Men 310 känns lite mer rejäl med sina fyra hjul. 310:an är dessutom begränsad i körtid för att bara klara 1000m2 hade den tålits köra 24/7 som storebror 315 hade den klarat av 1500 m2. Efter som du vill köra nattetid så ska du även tänka på fukten/daggen som gör gräsmattan halare och då bör 310:an ta sig fram bättre än 308:an. En annan aspekt är förväntad livstid på produkten kontra priset och då skiljer det kanske inte så mycket i kostnad längre. Om inte 310:an till och med då blir billigare efter som den bara behöver gå cirka hälften så mycket som en 308:a och bör då hålla längre.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bra synpunkter och det är ungefär så mina tankar gått också. Framförallt att 310:an ser rejälare ut. Jag har dock inte sett någon av dem live. Hade dock inte tänkt på det där med att 310:an förmodligen slits mindre eftersom den har kortare gångtid :).

Jag har för mig att jag läst i manualen att man bör lägga laddstationen på lägsta punkten på en sluttande gräsmatta för att roboten ska ha batteri nog att ta sig till laddstationen. Det är ju ingen jättehöjdskillnad på min matta. Kanske 1,5 meter högst mellan lägsta punkten och min tänkta placering av laddstationen. Är det risk att det inte kommer fungera tror du?

Ska man gränsa av gräsplätten i övre högra hörnet på något vis eller kan man låta klipparen köra på som om allt vore gräs? Det är inga höga kantstenar eller så, utan betongplattor i nivå med gräsmattan. Men jag är lite orolig för att det kanske blir en massa spår kors och tvärs på plattorna, särskilt när klipparen går på blöt matta?.
 
Höjdskillnaden spelar ingen roll angående placering av laddstation. Då är det bättre att placera stationen så man kan utnyttja guiden optimalt istället. Och på så vis får ner söktiderna till laddstationen. Så vid friggeboden bör funka bra. Laddstationen bör oxå placeras så den inte står i direkt solljus under större delen av dagen iallafall om det är möjligt. Jag hade låtit den klippa över gångarna där dom korsar gräsmattan så att säga. Blir mindre vändande och trixande för roboten och det blir lättare att få det jämnare klippt på mindre körtid om man inte har gräsmattan uppdelad i massa småzoner. Lite spill lär det väl kanske bli på plattorna men det blir det nog i vilket fall hur den än gör. För antigen så får du köra trimmer runt eller så måste roboten ändå in en bit på plattorna för att klippa gräset ända fram till kanten.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Låter bra, friggeboden är i skugga i princip hela dagen. Dessutom står den undanskymt på tomten så den inte är i blickfånget. Boden står en bit över marken så är min tanke försöka sätta laddstationen under boden så får både laddstationen och roboten ett bra väderskydd.

Jag har ritat in begränsnings- och guidekablar på skissen, skulle detta fungera? Jag är mest osäker på guidekabeln? 310:an har bara en guidekabel så jag antar att man inte kan dra en åt varje håll runt huset (om du förstår hur jag menar).
Helst vill jag ju undvika att lägga fler kablar än nödvändigt under betongplattorna då det är lite pyssel att plocka upp och lägga tillbaka dem :).

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser väl bra ut förutom några små grejer som kan funka ändå. Men guiden ska helst inte korsa begränsningskablen där den dubbel på väg ut till en ö. Så dom två träden skulle du kunna begränsa in med tråd ifrån huset istället för tomtgränsen om du förstår hur jag menar. Sen anslutet du guidekablen till begränsningskablen som går ut med muren. Så ska det funka bra. Ska du ha laddstationen under friggeboden så kanske du måste öka på baksträckan när den åker ut ur stationen. Men det märker du och det beror även lite på hur det ser ut runt om kring laddstationen. Kan den vända runt utan att den krockar med friggeboden efter att den bakat klart så är det ju lugnt.
 
Hade satsat på en 310 till denna tomt, en trehjuling är ju för juniorer :p
Tänk på att begränsningslinan inte får korsa varandra när den går till en ö.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
OK, jag fattar! :). Hade missat att guideslingan skulle anslutas mot begränsningskabeln :).

Men tror du det är nödvändigt att lägga guideslingan runt i princip hela huset, eller är det onödigt då hittar den hem ändå?
 
Något åt detta hållet alltså?

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade dragit guide mellan träd och gången, den kommer att hitta hem ändå utan problem. Då slipper du en kabel till under plattorna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Lite osäker på hur du menar? Så här? Och det vore ju så klart skönt att slippa riva upp fler plattor än nödvändigt :D

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Böjarna på guiden ska så klart inte vara så tvära i verkligheten :)
 
Exakt, så menade jag.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gott, då är det bara att shoppa loss nu :). Men vilket hutlöst pris på begränsningskabeln! :x
Behöver 300 meter och lilla installationskitet är på 250 meter och stora kitet på 400m :(

Antar man skjuter sig i foten om man inte kör med orginalkabel?
 
Det är inte så att du kan köpa på löpmeter där du köpet maskinen? När jag köpte min kunde man det, tror jag gav 4kr/m för piratkabel.
Denna har jag förutom de 800m som följde med.

Köper även knivar därifrån, mycket billigare än orginal.
 
310 alla dagar i veckan över 308. Det släpande hjulet är värdelöst om man som du har många skrymslen och vrår. (som jag har).

Jag har bara drygt 250m2 men tänker snart uppgradera pga leriga hörn orsakade av det släpande hjulet på min trehjuling.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.