Hej.

Plockat ut min klippare efter vinterdvala. Batteriet va nästan fulladdat när jag startade klipparen. Tryckte igång den och den pep som vanligt men utan att röra på sig. Försökte 3 gånger sen slocknade displayen och den är stendöd. Haft den i laddstationen under natten utan framgång.

Mätt så att de är 21,5v vid laddblecken. Men kan man mäta om klipparen tar emot laddning?

//Jimmy
 
Se om du kan få fram servicemenyn. Där bör det gå att se laddström och om den är negativ (urladdning) eller positiv (laddning till klipparen).
Prova med att hålla knapp 0 nere några sekunder eller knapp 7 och 8.
 
Den är stendöd, inget liv i displayen. Kan tyvärr inte få nån info därifrån
 
OK, låter ju inte bra. Mät polspänning på batteriet.
För koll av laddström så får du fixa fram några kablar med krokodilklämmor på och ansluta en amperemeter i serie med en av laddkablarna.
 
De är noll spänning i batteriet
 
Hur gammal är klipparen? Batteriet brukar hålla max 5 år.
 
Ok, den är 5 år. Tillverkad 2014
 
Lutar nog åt dåligt batteri. Kanske ska du ta med den till en ÅF och höra om dom snabbt kan stoppa i ett batteri och se om den vaknar till liv.
 
Mmm, de känns så. Har du koll på batteri, hittar allt från 1500mah till 2500mah.
 
Köper du original så får du rätt typ. Vad jag kan se på en typskylt från ett HQ-stämplat batteri så ligger kapaciteten på 2,1 Ah.
 
Tack för hjälpen
 
Uppdatering på mitt strömproblem.

Provade att byta batteri med en kompis som har en 105. Min klippare är fortfarande stendöd, hans batteri är på 18,5v och mitt 18v. Kan den lilla skillnaden göra att min inte funkar?
 
Surt, men 0,5 V ska inte ha någon betydelse för start av klipparen.
 
De som även ger mig huvudbry är att mitt batteri inte funkar i hans klippare. I så fall är både min klippare och batteri kaputt
 
Har du köpt nytt batteri till din klippare som inte funkar vare sig i din eller i din kompis klippare?

Kanske idé att öppna klipparen och kolla status, och se att den är torr på kretskort etc. Har du bytt packningar på klipparen någon gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.