Jag tycker min gräsklippare blivit lite okänslig för hinder. Den kan t.ex. köra mot ett träd/buske och istället för att vända så börjar den slira med hjulen i gräset/jorden och gräver då ner sig.

Är det något man kan justera/smörja/byta på Husquarna när de inte längre är lika känslig för hinder?
 
Åsa Lund
Kan vara trasig krocksensor?
 
  • Gilla
Kårsavagge och 2 till
  • Laddar…
Är det en trehjulig maskin?
Krockdetektering sker via en magnet som sitter bakom kåpan längs fram på maskinen.
Inget går att justera eller ändra.
Är gummiupphängningen av kåpan frisk, rör sig kåpan lätt?
 
E etompau skrev:
Är det en trehjulig maskin?
Krockdetektering sker via en magnet som sitter bakom kåpan längs fram på maskinen.
Inget går att justera eller ändra.
Är gummiupphängningen av kåpan frisk, rör sig kåpan lätt?
Japp, trehjulig. Det kan absolut var kåpan som rör sig lite trögt! Ska ta isär och se om jag kan se vad det beror på. Finns det några gummibussningar eller liknande som är enkla att byta? Maskinen är 10 år gammal så de kan säkert ha torkat/hårdnat.
 
Om du har bytt knivar på maskinen eller rengjort undersidan så har du säkert sett gummipelarna som bär upp kåpan.
De går att byta, ev är skruvarna nu svåra att lossgöra, kan få borras ut.

Du kan testa sensorerna genom långt tryck på 0, då kan du via en meny testa känsligheten för krocksensorn genom att röra kåpan fram och tillbaka.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Jag har precis skiftat mina klippare, en automover 320 och en Mcculloch R1000, den senare motsvarar väl 308:an. Den trehjuliga har varit helt hopplös på att fastna och stanna, gräva ner sig, påstå sig vara lyft på den gräsmattan den började på. Nu har jag skiftat till en gräsmatta utan hinder och gropar, men mycket större, och då funkar det finfint. Och 320:n har inga problem alls på den andra gräsmattan.
 
fresve fresve skrev:
Jag har precis skiftat mina klippare, en automover 320 och en Mcculloch R1000, den senare motsvarar väl 308:an. Den trehjuliga har varit helt hopplös på att fastna och stanna, gräva ner sig, påstå sig vara lyft på den gräsmattan den började på. Nu har jag skiftat till en gräsmatta utan hinder och gropar, men mycket större, och då funkar det finfint. Och 320:n har inga problem alls på den andra gräsmattan.
Det kan jag tänka mig, min trehjuliga glider och slirar ju ganska mycket snarare än att ”svänga”. Om/när det är dags att byta blir det nog en annan modell.
 
Har du kollat däcken på maskinen? Efter 10 års drift kan dubben vara slitna och däcken behöva bytas.
Hur är gräsmattans status om klipparen glider och slirar mycket på den?
 
E etompau skrev:
Har du kollat däcken på maskinen? Efter 10 års drift kan dubben vara slitna och däcken behöva bytas.
Hur är gräsmattans status om klipparen glider och slirar mycket på den?
Bra poäng, har faktiskt tänkt att däcken känns rätt slitna / hala… Med två små barn som sprungit runt på gräsmattan hela vintern så kunde den vara i bättre skick minst sagt. :)
 
Åsa Lund
P Peter321 skrev:
Bra poäng, har faktiskt tänkt att däcken känns rätt slitna / hala… Med två små barn som sprungit runt på gräsmattan hela vintern så kunde den vara i bättre skick minst sagt. :)
Har sett någon som dubbat däcken genom att skruva små skruvar i dem för att få bättre grepp. Om alternativet är att köpa nya däck så gör det inget att förstöra dem med skruvar så att man slipper byta ett tag till :p
 
Problemet med att "dubba" däcken med skruvar är att när karossen ska flexa tillbaka och trigga krocksensorn, så kan den inte flexa tillräckligt mycket, Den tar i dubben i hjulhuset. Då triggas inte krocksensorn och den står bara och slirar mot hindret.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Åsa Lund
I InsidersUnited skrev:
Problemet med att "dubba" däcken med skruvar är att när karossen ska flexa tillbaka och trigga krocksensorn, så kan den inte flexa tillräckligt mycket, Den tar i dubben i hjulhuset. Då triggas inte krocksensorn och den står bara och slirar mot hindret.
Då har man valt för stor skruv. Jag har för mig att de använde montageskruv
https://www.k-rauta.se/produkt/mont...G0rP8yJUke3jNe9Prc17caQO2Zt6tI8saAp5KEALw_wcB
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Då har man valt för stor skruv. Jag har för mig att de använde montageskruv
Din åsikt är inte baserad på något du gjort i verkligheten ser jag. Prova du med den skruven och berätta hur det gick.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.