Har nyligen fått problem med lite motsägelsefulla symptom. Klipparen börjar bli lite till åren, 2011 års modell.
För det första, basstationen lyser grönt, har inspekterat de delar av slingan som fortfarande inte har växt in i gräsmattan och de är ok. Detta leder mig att tro att felet ligger i själva klipparen. Detta förstärks då jag tog isär den igår, konstaterade att jag inte hittar något som liknar en mottagare för slingsignalen, bar ut den, varpå den hade fin signal igen. Så jag skruvade ihop den, bar ut den, noll signal. Då fick den lite smisk och signalen kom tillbaka. Glappkontakt någonstans tänkte jag. Så har den gått ända tills nu, när signalen är borta igen.
Sätter jag den i basstationen visar den bra signal, men lyfter jag ut den så icke.
Så jag vet inte riktigt var jag ska leta. Vad är det egentligen i klipparen som tar emot slingsignalen?
 
Du bör hitta sprängskiss på klipparen hos firmor som säljer reservdelar, ex maskinklippet/gpl/liljekvist.
Det ska vara något sensorkort med en kretskortsmonterad spole som lyssnar på beg./guide-signalerna.
 
Svar nej, finns inget sådant kort.
 
Sepass, det har dubbla funktioner. Med tanke på placeringen hade jag svårt att tolka det som annat än tillhörande påkörningsskyddet. Får undersöka saken, tackar.
 
C
Notera att det finns lite verktyg i servicemenyn som kanske kan vara användbara för att felsöka (live-data från slingsensorerna).
 
Främre kretskortet som etompau länkade till och dess anslutningskabel utbytta, funkar fint sedan en tid.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.