Köpte vår Automower 230 ACX år 2010 som funkat jättebra alla år. Igår hittade jag vår 230:a "Elvis" stående, med ett felmeddelande "låg batterispänning" (eller liknande text). Elvis har nu slavarbetat för oss 3400 gångtimmar. Några frågor:

(1)
Antar att det är dags för mig att byta batterier nu - eller?

(2)
Jag har sett att det finns lite batteripiratkopior på marknaden. Törs man satsa på piratbatterier? - kanske de kan vara bättre t.om - eller? Batterispecifikation är styrande gällande laddningscykler etc och laddaren förblir den samma. Kan det därför vara problematiskt att inte gå på originalbatteri? - Någon här som har synpunkter om detta.

(3)
Tips på var man ska köpa batterier med bästa pris. Original och kopia.

(4)
Kan man byta batteri själv. Krävs det inte någon typ av omprogrammering i samband med batteribyte?


= Tack på förhand =
 
Jag har bytt batteri på min 220 själv. Det var lite pill att göra det men gick bra (finns instruktioner på nätet). Jag märkte att gångtiden blev sämre och sämre, bara runt 10 min i slutet och till slut gick den bara ut ur laddstationen och sen tillbaka igen. Har du bara hittat den vilse en gång skulle jag låta den fortsätta gå och holla koll på klipptidern. Jag köpe ett pirat på billigaste nätbutiken. Det ska göras nån nollställning vid byte men jag har inte märkt av att det inte är gjort.
230 har väll dubbla batterier eller hur, kom ihåg att byta bägge när det blir dags.
 
Tack spendera :)
 
Finns en sida som säljer batterier för 499kr men kan inte hitta den nu. Jag bytte själv förra veckan och den fungerar kanon. Finns en fransk youtube film som visar hur man gör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.