Hej,

Jag har en Automower 220AC från 2005 som tidigare gått som en klocka men nu vid flera tillfällen stannat med felkod "Bakre Slingsensor Defekt". I bland kan den gå några timmar efter återställning och sedan stanna med samma felkod igen och ibland stannar den direkt. Jag har kollat slingsignalens och guidens värden (Af + G1) i Tools-menyn och de ser OK ut med motsvarande värden som jag noterat tidigare när klipparen fungerat felfritt. LED:n på laddstationen lyser stabilt utan blink så det verkar inte vara något slingproblem direkt.

Jag har beställt en ny slingsensor för utbyte men frågan är om det verkligen är sensorn som är problemet? Någon som fått "Bakre Slingsensor defekt" och har några tips på vad som ska kollas? Är detta fel normalt sett ett tecken på att något annat än själva sensor är trasigt?

Tacksam för tips.

/Johan
 
Känner inte igen just den felkoden. Min 220AC har också gått som en klocka i två år. Men märker en viss tendens att den oftare får får sig att den hamnar utanför arbetsområdet. Brukar få de vanliga felkoderna, "utanför arbetsområde". Går de få mjukvaran uppdatera via service kanske?
 
Felet "Utanför arbetsområde" brukar väl typiskt vara relaterat till ett känt problem med stoppknappen och en glapp microbrytare. Jag undrar om det finns något liknande för felkoden "Bakre slingsensor defekt", dvs. ett annat fel som leder till själva felkoden eller om det normalt är sensorn som behöver bytas? Någon med erfarenhet av detta?

/Johan
 
Jag har gjort lite tester med hjälp av "nollmenyn" där jag placerat klipparen med ena hjulparet innanför begränsningsslingan och andra utanför och har fått följande värden på Af och Ar:

Framhjul utanför slingan, bakhjul innanför slingan:
Af -280
Ar -232

Framhjul innanför slingan, bakhjul utanför slingan:
Af 306
Ar -165

Är detta normalt? Har Nonkan någon kommentar på detta? Är det normalt att Af blir negativt/positivt beroende på vilket hjulpar som är innanför och utanför slingan eller ska Af alltid vara positivt?

När klipparen står i testposition vid laddstationen är F 304 och N 147 vilket jag tolkar som normala ok värden i andra trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.