Hej,

Jag har en Automower 220 AC från 2008 som inte hittar laddstationen. Jag bytte laddstationens platta (från GPL shop) men det löste tyvärr inte problemet. Antingen så är det kretskortet i laddstationen eller så är det något fel på klipparen. Före jag beställer ett kretskort till laddstationen (laddning fungerar och klipparen kör ut och klipper vid ful laddning) så undrar jag om det finns något sätt man själv kan säkertställa var felet ligger ? Jag kollade F och N värdena i 'nollmenyn' men hittar ingen information vilka värden som är korrekta. När klipparen ligger 1 - 2 meter från stationen så visar både F och N = 0.
 
Kollade ännu vidare för möjligt felsökning ...

När klipparen ligger i laddstationen så ändras värdena ungefärligt enligt F = - 50 ... -10 och N = 90 ... 180. Hittade Automower service guide och enligt den så skall F > 300 och N > 100 annars så är det tecken på att laddplattan (som jag bytte ?) är sönder. Bästa gissningen ännu är att det är laddplattans kretskort som är sönder men vet inte om det finns något sätt att kolla för att bli 100% säker ...
 
klosp11
Vet inte om detta hjälper, har själv en 220ac som fungerar meb började precis kolla lite på dessa reservdelar till plattan, hittade på gpl sidan ;

"Glöm inte att du måste generera en ny slingsignal efter byte av laddplatta och kretskort. Du gör det genom att gå in under säkerhetsinställningarna och byta pinkod när roboten står i laddstation(du kan välja samma kod som tidigare)."

Kolla också om alla kontakter på baksidan på kablarna är hela. Hos mog var 1 kabel av denna säsongen men då var det fel i skärmen 'ingen slingsignal.'
 
klosp11 klosp11 skrev:
Vet inte om detta hjälper, har själv en 220ac som fungerar meb började precis kolla lite på dessa reservdelar till plattan, hittade på gpl sidan ;

"Glöm inte att du måste generera en ny slingsignal efter byte av laddplatta och kretskort. Du gör det genom att gå in under säkerhetsinställningarna och byta pinkod när roboten står i laddstation(du kan välja samma kod som tidigare)."

Kolla också om alla kontakter på baksidan på kablarna är hela. Hos mog var 1 kabel av denna säsongen men då var det fel i skärmen 'ingen slingsignal.'
Testade dina tips men det hjälper tyvärr inte. Fixade också en liten ’testbana’ fmrn samma problem klipparen hittar inte laddstationen. Troligen är det ändå laddstationens kretskort som är delvis sönder då laddningen fungerar men ’antennfunktionen’ är sönder. Får kolla runt om det finns något tips ännu före jag beställer ett nytt kort
 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.