Mina föräldrar har en AM 220 AC från 2005/2006.

Utan guide-slingan inkopplad fungerar allt som det ska.
Men, när guiden-slingan kopplas in så fungerar inget.
Den backar ur boet, kör några cm fram och tillbaka,
säger till slut : ingen slingsignal.
(Om man startar maskinen utanför boet, med guide-kabeln ansluten,
använder den guide-slingan som begränsnings-slinga.)

Fick rådet från ÅF att skifta anslutningarna på laddstationen (vänster begränsning och guide), för att på så vis se om det var något fel på guide-kabeln. Men det var det inte.
Laddstationen lyser med ett fast sken.

Någon som kan dela med sig av sin visdom? :)
 
Uppdatering: Årsmodellen är 2005.

Med guide-kabeln ansluten och klipparen en bit ifrån laddstation/guide-kabel/begränsnings-kabel så står den och funderar några sekunder, medans den kör någon cm fram och tillbaka. Sedan säger den något i stil med: Bakre sensor defekt.
 
Om den står väldigt långt ifrån laddstationen/guide-kabeln, så långt att den inte får 'kontakt', då fungerar den som vanligt. Klipper och respekterar begränsnings-kablen. Men så fort den får kontakt med guide-kabeln, så stannar den och rapporterar att sensor är defekt.

Läste i något inlägg att om guide-kabel låg för nära begränsnings-kabeln (30 cm), så kunde det ge fel.
Men jag tror inte att guide-kablen ligger så nära.

Några tips?
 
Har det fungerat innan så tyder det ju på något yttre fel som kommit plötsligt. Jag skulle tippa på åskskadat kretskort i stationen.

Enklast är om du tar med klippare+station till åf, då kan de t.ex. testa med sin egen station.
 
Tackar!

Klipparen är köpt som begagnad. Oklart om förre ägaren använde guide-kabeln alls. Så för oss har det aldrig fungerat.
Får ta med grejorna till ÅF. (Fast när jag pratade med dem, sa de något om att de var tvugna att felsöka på plats) ???
 
Har gjort lite mer tester.
Med guideslingan inkopplad och nosen på klipparen pekande mot laddstationen, mha funktionen testa slinga.
Till höger om guideslingan får jag att den är utanför.
Precis på guideslingan säger den att den är innanför.
Till vänster om guideslingan får jag 'ingen slingsignal'
 
Verkar som att kortet ger fel signal till guiden då.

Jaha, då får de göra det :) Vi har en liten testbänk med kort slinga för att undvika felkällor med installationen när vi testar stationen, men olika ÅF jobbar nog på olika sätt.
 
Ok, då vet jag. :)
Tackar så mycket för hjälpen!
 
Hade laddnings-stationen inne för reparation, och fick kortet bytt.
Nu funkar den alldeles utmärkt! :)

Tack än en gång Nonkan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.