Har en automatsäkring till tvättmaskinen hemma som bara löser ut lite då och då, innan vi köpte våran nya maskin händedet mer ofta. Har även kopplat in tvättmaskinen på en annan grupp för att se så om det var tvättmaskinen som utlöste detta, säkringen köste inte ut alls på den gruppen. Har kollat alla kablar plus att jag kontroll mätt allt och det ser ok ut. Kan det vara så att automat säkringen har gått sönder pga av den löst ut så många gånger? Har hört någonstanns att en automatsäkring blir sämre om den löser ut.
 
Det ligger ingen mer belastning på den säkringen då?

 
Nej ingen mer belastning på den säkringen.
 
Enligt Solar som säljer AEGs dvärgbrytare (automatsäkringar) säger att de ska tåla 20000 utlösningar på brytströmmen. Alltså snälla brytningar, det är säkert värre om de får sig riktiga smällar varje gång.
 
a oki får försöka forska vidare då.
 
Enligt en leverantör jag pratade med för något år sedan är de flesta dvärgbrytare klassade för att klara mellan 3-5 st utlösningar för att garantera utlösning enligt märkström.

Om du ej har mer belastning på gruppen och maskinen fungerar klanderfritt på annan grupp skulle jag byta dvärgbrytare (samt kontrollerat anslutningar vilket du har gjort).
 
Kontrollmätningen avslöjar ju inte alla tänkbara fel, såvida du inte använt en riktig isokationmätare som mäter vid hög spänning.

Jag antar att du mätt med en vanlig multimeter, men om du har en isolationsskada så kan det vara så att den inte ligger i direkt kontakt med något jordat, utan där kanske är någon millimeter luft imellan. Då "ser" inte multimetern skadan. Men när du släpper på 230V, så kan det bli överslag och en ev. ganska stark krypström.

Ändå så kanske det billigaste är att byta säkringen och se om det blir bättre. Annars skule jag föreslå att du gör en isolationsprovning, (Antagligen billigare att kalla dit elektrikern än att köpa en isloationsmätare).
 
A där var det där med 3-5 ggr som jag hört för länge sedna iaf, åker nog och köper en ny säkring för att se om et blir bättre, tack för all hjälp.
 
Löser den ut när tvättmaskinen startar, när centrifugeringen drar igång eller när den går "normalt" och värmer vattnet?
Om det är vid start eller när centrifugeringen drar igång kan det bero på att strömspiken från motorn är för hög och det är säkringens magnetiska skydd som löser ut, alltså inte överlastskyddet.
Automatsäkringar finns med olika utlösningsnivå och har du en med B-karraktär är den mycket känslig för motorbelastning. Välj i så fall en automat med C-karraktär så klarar den högre startstömmar från motorn. Läs mer på
http://www.schneider-electric.se/pr...124;4391|&ID=100648&BrandID=3541
 
Hobbyfixarn skrev:
Löser den ut när tvättmaskinen startar, när centrifugeringen drar igång eller när den går "normalt" och värmer vattnet?
Om det är vid start eller när centrifugeringen drar igång kan det bero på att strömspiken från motorn är för hög och det är säkringens magnetiska skydd som löser ut, alltså inte överlastskyddet.
Automatsäkringar finns med olika utlösningsnivå och har du en med B-karraktär är den mycket känslig för motorbelastning. Välj i så fall en automat med C-karraktär så klarar den högre startstömmar från motorn. Läs mer på
[länk]
Det är inte bara att byta en B mot en C, man måste kontrollera utlösningsvilkoret först, annars kanske du i värsta fall har skapat en lång "värmekabel"!
 
sverre skrev:
Det är inte bara att byta en B mot en C, man måste kontrollera utlösningsvilkoret först, annars kanske du i värsta fall har skapat en lång "värmekabel"!
Bimetallen för överlast är densamma i både B och C så jag hänger inte med riktigt när du skriver "värmekabel". Bara nivån för att trigga kortslutningsskyddet är olika mellan typerna.
 
Lite förenklad var min tidigare förklaring, här kommer lite mer:

I2T kan blir för hög om man inte har rätt skydd, dvs genomsläppt energi blir större än vad kabeln klarar innan den tar skada.
Får du en kortslutning och den magnetiska snabbutlösaren inte löser måste kabeln "vänta" på att bimetallen ska bli tillräckligt varm och då är det redan kört om du har otur, kabeln har blivit för varm och skadats.

Återställer du skyddet efter att bimetallen har svalnat händer samma sak igen, och den skadas ännumer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.