Hej!

Jag spacklade taket imorse och lampsladdarna i taket där jag jobbade gick ihop. Strömmen gick och jag gick och återställde alla dvärgbrytare efter jag kopplat loss sladdarna ifrån varandra igen. Trots alla säkringar uppe kom inte strömmen tillbaka i alla delar av huset. Jag fick för mig att mäta med en spänningspenna på dvärgbrytarna, och tre av dem ger inget utslag. Hur går jag vidare? Jag har ingen mer avancerad mätutrustning än en sån här skruvmejsel med lysdiod i, men kan köra och införskaffa vad som nu kan behövas. Jag vill säkert veta vad felet är innan jag går vidare i processen. Några råd här? Hur säkerställer jag att dvärgbrytarna är problemet, om det nu är så?
 
Troligen har en av huvudsäkringarna gått. De sitter oftast vid elmätaren.

Sedan ska man aldrig någonsin göra den sortens jobb utan att bryta strömmen först.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Byt huvudsäkringar, det är inte alltid som "pluppen" åker bort när säkringen går.
 
  • Gilla
John Linus Jakobsson
  • Laddar…
Trådarna gick alltså ihop i en lampa och efter detta är det tre dvärgbrytare i centralen som inte lämnar ifrån sig något? Är de också jämnt fördelade så att det är var tredje i centralen?

Om så är fallet så har du redan info nog för att närmast utesluta att det är dvärgbrytarna som är problemet. Du saknar högst troligt en fas in. Vill du mäta något så skaffar du en multimeter. Du kan sedan mäta spänning inkommande i centralen. Du kan även ta ut huvudsäkringarna och mäta att det är kontakt genom dem. Är det inte huvudsäkringarna finns det en teoretisk möjlighet att det är någon servissäkring som gått. Men dessa borde inte lösa före huvudsäkringarna.
 
  • Gilla
John Linus Jakobsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.