Har kikat runt lite på diverse forum trådar kring säkringsproblem för tvättmaskiner och inbillar mig att det bästa är att jag installerar ny tvättmaskin. Vore emellertid tacksam för feedback om jag är inne på rätt spår. Mitt problem i kort:

När jag sätter igång tvättmaskinen så går automatsäkringen efter ett tag. Väntar jag ett tag så kan jag sätta igång den igen (genom att knäppa på säkringen igen). Då går det ett tag till varvid säkringen går igen. Jag gör samma sak som tidigare och tvättmaskinen fortsätter sedan felfritt. Säkringarna går i början på programmet och ej mot slutet.. Min gissning är att det beror på att det är här man värmer upp vattnet...
På samma säkring som tvättmaskingen så sitter belysning i toalett samt konstigt nog en del vägguttag i lägenheten. Jag har nyligen flyttat till lägenheten men tvättmaskinen har troligen några år på nacken. Den tidigare ägaren använde dock den väldigt sällan (eller kanske aldrig..)

För att lösa dessa problem så inbillar jag mig att det är bäst att installera en ny tvättmaskin samt att be en elektriker att dra om så att tvättmaskinen ligger på en egen säkring och inte delar den med väggutag och belysning. Är jag inne på rätt lösning? En tanke som jag hade var om automatsäkringen kunde vara problem. I.e. kan det vara så att en automatsäkring är lite väl "trigger happy" och löser ut i onödan? I så fall skulle det kanske vara bättre att byta ut automatsäkringen?

Kommentarer mottages tacksamt!
 
Ja, automatsäkringar (dvärgbrytare) har begränsad livslängd, och med tanke på att TM inte är ensam förbrukare på säkringen så har den säkert löst ut ett antal gånger och har kanske gjort sitt. Men för att vara säker på vad felet är krävs lite felsökning och har man inte de rätta grejorna är det svårt.
Det du kan göra är att försöka stänga av så mycket som möjligt som går på samma säkring. En tvättmaskin vill ju ha minst 10A för sig själv.
 
Det kan även gå att koppla bort lite av värmen, en del maskiner har flera slingor. Det kan man se om man skruvar av "locket" där maskinen är ansluten. Har du 10A säkringar? Bor du på "rätt" ställe kan ett alternativ vara att säkra med en 13 A säkring men om det är OK måste en elektriker avgöra på plats. Om säkringen löser ut fungerar ju den som tänkt, dvs. bryter strömmen INNAN det blir farligt.
 
Har du stickpropp på maskinen kan du ju prova att tillfälligt dra en skarvsladd från ett annat uttag som matas av en annan säkring. Går säkringen då är det förmodligen nå fel på maskinen.
 
PålD skrev:
...Jag har nyligen flyttat till lägenheten men tvättmaskinen har troligen några år på nacken. Den tidigare ägaren använde dock den väldigt sällan (eller kanske aldrig..)...
Det kanske inte är hjälp att lösa problemet (ring på en reparatör!), men min magkänsla säger att den förre lägenhetsägaren förskönar sanningen en del.

Att han nästan aldrig använde tvättmaskinen är nog en vit lögn.
Men det är lättare att säga det, än att medge att han visste om problemet.
Tvättmaskiner går inte sönder om de ej används.
 
"Tyvärr" är maskinen fast installerad..
 
Kan du slänga upp en bild på centralen? Är det gamla säkringar så kan felet ligga där att de bryter vid för låg last. Tex 8A istället för 10A som det kanske står på säkringen. Annars kanske du nosar precis på 10A och belysningen och lite annat som ligger på vägguttagen kanske dra sitt strå till stacken. Bästa är att få en helt egen matning till TM/TT som sagt.
 
Tack för all input! fullmon: Det är är automatsäkringar står C10 på dem så jag antar att det betyder att det är 10A. Bild bifogas.. 20140108_182136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har nu bestämt mig för att jag köper ny tvättmaskin samt ber en elektriker dra om så att tvättmaskinen får en egen säkring. Någon som har ett bra tipps på hur jag får tag på en bra elektriker som kan göra jobbet? Jag bor i Solna/Stockholm.
 
Jag skulle börja med att be en elektriker ordna en egen matning. Om problemet kvarstår efter det kan du fundera på en ny maskin, men elektrikerns jobb med att dra fram en egen matning blir inte ogjort om du senare bestämmer dig för att byta maskin. Din beskrivning låter mer som överbelastad säkring än trasig tvättmaskin.
 
Googla, reco, localears.

Undvik servicefinder.
 
Så länge du inte delar matning med annat än lite belysning så ska det hålla!!
Jag tror i första hand att tvättmaskinen är boven och i andra hand att säkringen är dålig!!!
Köp en ny o energisnålare maskin bara så har du snart sparat in hela kalaset!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.