Hade en elektriker hemma hos mig idag och blev lite fundersam.

Jag har delat upp vägguttagen på övervåningen på tre grupper och tänkte säkra dessa med varsin 16A. Detta så att jag kan koppla in ett portabelt el-element på varje grupp om l/l-värmepumpen inte skulle orka värma övervåningen. Använder givetvis 2,5 kvmm kablar.

Enligt elektrikern var det dock inte så bra att göra så pga att jag kan förstöra andra enheter som jag har inkopplade på samma grupp t.ex. golvlampor, datorer, tv osv.

Stämmer detta?

/Go4it
 
nej det stämmer inte, men vanliga uttag brukar ju inte säkras med 16A, dock kan du välja 13A och 2.5mm2 så har du mycket bra marginaler mot varmgång, och klarar att koppla in elradiatorerna..
 
Stämmer inte. Säkringen är avsedd att skydda ledningen inte de anslutna objekten.
 
Elektrikern kanske syftar på ev spänningsvariationer/störningar när elelementet slår på och av, men att det skulle innebära en betydande risk är nog långsökt.
 
Dock finns det vissa "apparater" som tillverkaren anger högsta säkring för, det är tex rätt vanligt på diskmaskiner, där brukar det stå Max 10 A ( dock inte på alla). Det finns även andra "apparater" som är märkt med max säkring.
Säkringen i centralen ska dock NORMALT skydda ledning och uttag och inget mera, men det kan med hänvisning till det jag skrev tidigare finnas andra orsaker till att man måste säkra annorlunda
 
Har du inte något fel på isoleringen om du behöver 3x16A för "stödvärme" på en övervåning? Eller övervåningen kanske är på 150kvadrat?
 
Jag skulle rekommendera separata VU för elvärmen, avsäkrad med 16A om du vill, medan alla andra VU är avsäkrade med 10A.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle rekommendera separata VU för elvärmen, avsäkrad med 16A om du vill, medan alla andra VU är avsäkrade med 10A.
Eller ännu bättre. En 3fas 10A grupp för radiatorer (fast anslutna) sen en egen grupp 1fas/3fas vad som nu behövs till belysning/uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.