D09
Ja, det är en sådan, men varför i hela friden skulle du vilja byta världens bästa säkring mot en mekanisk dito?? Det är väl inte så att du bränner säkringen regelbundet :mad: Det finns riktiga lösningar på det problemet.
 
  • Gilla
prototypen och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och är det så att din "propp" går när du svetsar eller startar motorer så kommer den du länkade till bli ännu sämre, då den är snabb.
Klarar inte alltid en gLgG porslin sig när svetsen ska startas så kommer aldrig den länkade fungera.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
D09
Har gått 3 säkringar nyligen. Kanske inom 2-3 månader.

Tänkte att det vore smidigare med automatsäkringar som man har inne och bara återställer medan man felsöker vad det är som slår ut den..

Verkar om man ska spekulera att det går en topp när ugn, vattenpump, disk, tvätt, torktumlare etc går samtidigt..

Men jag har haft 16ampere länge nu och det borde kommit tidigare kan jag tycka..

Och oftare..
 
Redigerat:
Bättre du börjar kolla upp fördelningen mellan faserna och jämna ut där så bra som möjligt först, brukar gå att komma långt på så sätt. Och som sagt är det inte vettigt att av bekvämlighet byta till automaten felsök istället och åtgärda.

Nu verkar det som att det är mätarsäkringar det rör sig om i ditt fall, då ska du tänka på att det inte är tillåtet med såna du länkat till om man ska vara noga. Och det är till viss del av säkerhetsskäl så i det fallet är det dumt att använda såna, i värsta fall får man säkra upp om det inte går att fördela om.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
D09
GK100 skrev:
Bättre du börjar kolla upp fördelningen mellan faserna och jämna ut där så bra som möjligt först, brukar gå att komma långt på så sätt. Och som sagt är det inte vettigt att av bekvämlighet byta till automaten felsök istället och åtgärda.

Nu verkar det som att det är mätarsäkringar det rör sig om i ditt fall, då ska du tänka på att det inte är tillåtet med såna du länkat till om man ska vara noga. Och det är till viss del av säkerhetsskäl så i det fallet är det dumt att använda såna, i värsta fall får man säkra upp om det inte går att fördela om.
Ha ha jo, är det inte tillåtet så är den frågeställningen löst ;)

Då är det fördelningen kvar att titta på..

Förmodar att man behöver en Elgubbe till det?
 
D09
Kan det bero på skräpel från leverantören?

Sambon berättade att en granne fått samma bekymmer inom ungefär samma intervall...

När problemet började så åkte jag på att byta en säkring på stolpen också
 
Mikael_L
D09 skrev:
Kan det bero på skräpel från leverantören?

Sambon berättade att en granne fått samma bekymmer inom ungefär samma intervall...

När problemet började så åkte jag på att byta en säkring på stolpen också
Det kan vara något på leveranssidan också.

Har du en multimeter kan du prova att mäta vilken spänning du har i de tre olika faserna. Har spänningen gått upp lite så ökar strömmen i de flesta anslutna apparater samtidigt och säkringen kan börja gå om den låg nära gränsen innan.
Ni kan t.ex. haft för låg spänning förut, och så har nätägaren fått påpekande om det och valt en högre spänning på transformatorns lindningsomkopplare.




Är det alltid samma säkring som går?
Det indikerar snedlast.

Prova att ta ur en huvudsäkring i taget och notera vilka stora förbrukare som faller ifrån på vardera säkring, av
D09 skrev:
Verkar om man ska spekulera att det går en topp när ugn, vattenpump, disk, tvätt, torktumlare etc går samtidigt..
och glöm inte VVB, VP, osv ...

Återkom sen här med vad som går på den säkring som inte håller.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Risken är att tvättmaskinen har hamnat på " fel" fas. Det kan lätt bli så om man bara ansluter en enfasmaskin på första bästa fasskruv i en gammal trefasanslutning.
 
Tobbe_3 skrev:
Risken är att tvättmaskinen har hamnat på " fel" fas. Det kan lätt bli så om man bara ansluter en enfasmaskin på första bästa fasskruv i en gammal trefasanslutning.
Mmm...tänk om allt var 3-fas istället :)
 
GK100 GK100 skrev:
Nu verkar det som att det är mätarsäkringar det rör sig om i ditt fall, då ska du tänka på att det inte är tillåtet med såna du länkat till om man ska vara noga. Och det är till viss del av säkerhetsskäl så i det fallet är det dumt att använda såna...
Jag visste inte att automatproppar ej är tillåtna. Hur kommer det sig? Varför säljs de då?
Jag hade iofs tanke på att lägga om till automatsäkringar över lag efter det att jag saknade en viss smältsäkringstyp som hade brunnit av. Dvs, mest av bekvämlighetsskäl alltså.
För det mesta så vet jag ju vad det var jag gjorde när proppen gick så då är det ju där som felsökningen börjar.
 
Mikael_L
De är inte generellt förbjudna (ifall de är vederbörligt godkända och märkta CE etc).

Men de är däremot sällan godkända av elleverantören såsom mätarsäkringar, ty de har en mycket kort, men ändock, mekanisk fördröjning innan de bryter vid en rejäl kortslutning.
Denna korta fördröjning medför att det är stor risk att någon annan säkring längre upp i kedjan, närmare transformatorstationen istället hinner lösa istället. Du kan i värsta fall lyckas släcka ett helt mindre bostadsområde.
Det gillar inte nätägaren, och förbjuder helt enkelt alla andra slags säkringar än "vanliga" porslinssäkringar, som däremot har väldokumenterade egenskaper som inte överraskar,
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
... Du kan i värsta fall lyckas släcka ett helt mindre bostadsområde. Det gillar inte nätägaren, och förbjuder helt enkelt alla andra slags säkringar än "vanliga" porslinssäkringar, som däremot har väldokumenterade egenskaper som inte överraskar,
Hmm... Vettigt argument. Nu skall jag inte kapa tråden med mina funderingar men precis som TS så tyckte jag att det var ett intressant alternativ så därav min undran. Jag kanske skall ta kontakt med min elleverantör/nätägare och höra vad de tycker. :)
 
Styles Styles skrev:
Jag visste inte att automatproppar ej är tillåtna. Hur kommer det sig? Varför säljs de då?
Jag hade iofs tanke på att lägga om till automatsäkringar över lag efter det att jag saknade en viss smältsäkringstyp som hade brunnit av. Dvs, mest av bekvämlighetsskäl alltså.
För det mesta så vet jag ju vad det var jag gjorde när proppen gick så då är det ju där som felsökningen börjar.
Som du ser i tidigare kring TS fall och som Mikael skriver här ovanför är det som mätarsäkring de inte är ok. Han är lite blygsam som skriver sällan det är nog snarare så att de aldrig är godkända i det fallet.

Att du har någon för felsökning eller i enstaka grupp är inget problem men oavsett kan du räkna med att åtminstone mer sentida typer som du kan köpa nu kan vara kvalitetsmässigt tvivelaktiga, med risk att nästa överliggande säkring löser istället. Hittar du begagnade på loppis etc kan de många gånger vara bättre och om du hittar fabrikat Stotz är det riktigt bra.

Har du stora problem med att det går säkringar är boten annars bäst att söka grundorsaken och utgå från det och åtgärda. Bekvämlighet är inget bra skäl här men vi kan avsluta med en bild där statens tjänare verkar och är "bekväma" så du är i så fall i gott sällskap. :)

Elcentral med rad av säkringar och etiketter, indikativt för äldre eller begagnade elsäkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
... Hittar du begagnade på loppis etc kan de många gånger vara bättre och om du hittar fabrikat Stotz är det riktigt bra.

Har du stora problem med att det går säkringar är boten annars bäst att söka grundorsaken och utgå från det och åtgärda.
[bild]
Lustigt att automatiska 'loppissäkringar' skulle vara bättre än moderna sådana. Att ha en för felsökning kan ju vara en tanke men jag kommer nog att hålla mig till vanliga smältsäkringar i ljuset av informationen ovan.
Att det här blev aktuellt för mig var när säkringen i garaget gick och jag råkade ha den fjärrstyrda garrageporten i öppet läge. Inga säkringar av rätt typ fanns hemma så jag fick koppla ur allting i garaget, ta en annan 10A säkring för att kunna stänga porten samt åka och köpa nya säkringar för att fylla på lagret. Då hade det varit bra med en tillfällig automatpropp eller ännu bättre ett välfyllt propplager. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.