Jag söker en finurlig lösning för sopsortering under diskbänken. Jag vill att kärlen skall "åka ut" när jag trycker med min fot på dem samt stängas när jag gör det samma. Jag vill ha händerna fria och sköta allt med en lätt fottryckning. Har någon tips på hur jag kan konstruera detta. Tack!;);)
 
Jag antar att du har ett skåp, eller snarare en låda med front som kärlen står i. Eller? I så fall löser Blums ServoDrive halva problemet - manicken gör att lådan far ut när man ger dörren ett lätt tryck. Du hittar mer info här:

http://www.blum.se/se/sv/01/30/60/index.php

Elektrisk stängning hade ju också varit fräckt, men personligen kan jag finna mig i att ge dörren ett lätt tryck för att stänga den med. Såå tungt är det inte.

Vi har inhandlat en ServoDrive att montera just i sopskåpet i vårt nya kök, men det är en bit kvar innan den monteras. Befinner oss fortfarande i spackelstadiet om vi så säger...
 
Kollade länken och kan bara säga coolt ! men säkert inte gratis. Har du nått pris?
 
Nu har jag inte kvittot framför mig, men jag har för mig att drivenheten (servot som knuffar ut lådan) kostar strax över 700 spänn, trafon strax över tusenlappen (kan driva många enheter om du vill sätta servo på fler lådor), och sen tillkommer kabel och diverse monteringstillbehör för någon hundring. Så totalt två tusen i runda slängar.

Men, om du gillar lite hemmapul...

Du kan dock skippa trafon och kablage om du har en 24 V trafo (1,5 A DC har jag för mig) som ligger och skräpar och är lite händig med el. Det är en helt vanlig trafo med ett hutlöst pris. Du får inte ens nätkabel med till den utan den får du köpa separat. Samma trafo i många länder gissar jag... det är dock en helt vanlig nätkabel av den typ som används till tex datorer/monitorer så själv tog jag en ur min "bra-att-ha-låda". Det som är lite meckigt är att Blum har utrustat enheterna med ett system där kabeln kläms på plats, så det finns inga skruvanslutnigar el dyl att tillgå. Men med lite fantasi (eller en lödpenna) går det att lösa.

Bara för att retas kan jag nämna att jag köpte ovanstående när Theofils hade 40% på alla prylar på Blum för ett tag sedan :) Det är därför prylarna inhandlades så långt innan det är dags för montering. Hade jag inte fått 40% så hade jag fixat trafon på annat sätt. (Priserna ovan utan rabatt).

Till sist, om du verkligen gillar hemmapul...

Vill du göra en snikvariant kan du testa med en centrallåsmotor till en bil. Jag kopplade in mina nyinköpta grejor bara för att testa och spontant känns det som att ServoDriven "slår" med ungefär samma kraft, och har ungefär samma slaglängd, som en centrallåsmotor. Sen behöver du förstås en 12 V trafo med någorlunda kräm i, och något sätt att aktivera det hela. Blum har en mikrobrytare inbyggd i driveneheten som känner av när du trycker på dörren (man monterar små fjädrande "ploppar" mellan dörr och skåp som gör att dörren fjädrar 1-2 mm). Du kan förstås köpa plopparna för någon tia och försöka kopiera Blums lösning, eller så sätter du någon form av återfjädrande brytare som tåler att man sparkar till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.