Hyr nu ett garage. Termostaten till alla element i garaget är inställd på +10. Men tempen är under 10 grader. Jag mätte med elmätare och ser att ingen spänning går till elementen, men finns till övrig apparatur(lampa, eluttag).

Då undrar jag om det finns timer kopplat som slås på t.ex första december? ..orimligt tycker jag. Ser ingen logik ed detta. Värmen gör bla. att vattenrör inte ska frysa till.
 
  • Elcentral med säkringar, etiketter och cirkelmarkeringar. Text och pilar syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kontaktorn styr strömmen till elementen. Men vad som styr kontaktorn är svårt att veta. Det kan vara en termostat, eller timer, eller en manuell brytare någonstans.
 
Det troliga är att du har en termostat någonstans som bryter värmen vid inställd temperatur. Hittar du ingen så får du väl öppna centralen och se hur det är kopplat.
 
Kanske skulle fråga ägaren hur det är tänkt att fungera?
 
H hempularen skrev:
Kontaktorn styr strömmen till elementen. Men vad som styr kontaktorn är svårt att veta. Det kan vara en termostat, eller timer, eller en manuell brytare någonstans.
Det finns en manuell brytare, utanpåliggande, 50cm från centralen. Men den är påslagen. Termostaten har bara ett vred med grader vad jag kan se. Jag testade sätta termostaten på 20 grader men elementen/strömmen gick inte på.
 
ARJU ARJU skrev:
Kanske skulle fråga ägaren hur det är tänkt att fungera?
Det ska jag. Men jag var nyfiken redan nu.
 
E elmont skrev:
Det troliga är att du har en termostat någonstans som bryter värmen vid inställd temperatur. Hittar du ingen så får du väl öppna centralen och se hur det är kopplat.
Läs mitt inlägg igen :)
 
Brytaren har troligen ett tiill, från, auto läge
 
Det är väl egentligen inte så svårt att kontrollera om det finns spänning fram till termostaten och om det finns spänning "ut" när den borde slå till.
Men tröskeln för vad man ska pilla på när man hyr ett garage tycker jag är väldigt låg...

Är det en "mekanisk termostat" borde det klicka u den när den slår till.

Några bilder på brytare och termostat kanske kan ge viss ledning.

Men fråga ägaren är nog enklast. Denne blir nog inte glad om rören fryser och får reda på att du känner till att termostaten inte fungerar... :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.