Är det någon som vet om det finns någon bra lösning med automatisk start av annan maskin när huvudmaskinen startar.
Typ som dammsugare som startar när slipmaskinen som är kopplad till dito startas.

Vad jag söker är typ någon grenkontakt el liknande som jag kan koppla köksfläkten till, och till den koppla en fläkt på taket som startar då köksfläkten förbrukar ström.
 
Eftersom fläkten är med stickpropp vore det jätte smidigt. Och garanti på fläkten inte gäller om någon är och kopplar i den.
 
Såg precis nåt reklamblad om en sådan sak, fast den är slängd och bortglömd...kan det ha varit från jula eller co? Något sådant iallafall...ett grenuttag och har för mig att det i reklamen stod att "koppla den till dator och när du sätter på den så slår övrigt krims krams på"...kanske nåt sånt du söker?
 
Tänk bara på att kabeln från din fläkt på taket inte får vara en fast installation om du ska ansluta den i ett uttag. Dvs. den kabeln med stickpropp och allt måste vara lös och möjlig att lossa hela vägen till taket. Du får exempelvis inte dra den i ett VP rör och sedan skruva på en stickpropp vid innefläkten. Klarar du detta? Det blir ett stort hål genom yttertaket.....!?
 
Benny_P skrev:
Är det någon som vet om det finns någon bra lösning med automatisk start av annan maskin när huvudmaskinen startar.
Typ som dammsugare som startar när slipmaskinen som är kopplad till dito startas.

Vad jag söker är typ någon grenkontakt el liknande som jag kan koppla köksfläkten till, och till den koppla en fläkt på taket som startar då köksfläkten förbrukar ström.
Det finns köksfläktar med den funktionen inbyggd.
 
Hos oss så går det en "returkabel" från fläkten ner till centralen. Denna blir spänningssatt när fläkten är på och driver ett relä som i vårt fall slår ifrån husets centrala ventilationsfläkt. Detta för att om båda går (köksfläkten på max) så kan det i vissa fall sugas in luft bakvägen genom insatsen i vardagsrummet, och röklukt är inte så trevligt. Därför har vi valt att när köksfläkten går så får ventilationen "vila".

Observera att vår köksfläkt inte är ansluten med stickpropp, utan fast ansluten. Kommer inte ihåg om den levererades med stickpropp eller inte och om elektrikern isåfall tog bort den..... fläkten är i tillverkad av Electrolux xxxx någonting.
 
Är inte det som du söker en motsatt funktion till vad en effektvakt gör?

Effektvakt

Jag har tex en effektvakt som övervakar belastning över huvudgrupperna och i sin tur drar en kontaktor som bryter värmegruppen om belastningen överstiger inställt värde.

I mitt fall, och säkert i normalfallet, så bryter kontaktorn strömmen till valda förbrukare, men en omvänd funktion är väl inte omöjlig.

Svårigheten torde väl ligga i att hitta en effektvakt som reagerar på köksfläktens, i sammanhanget, låga belastning.

Ska dock säga att jag inte är el-utbildad/behörig så denna tanke kanske är helt uppåt väggarna.
 
Tack för en del bra svar, vissa som svarar utan att veta vad man har för bakgrund.
Det löste sig bra ändå med hälp av några kontaktorer, siemens logo, m.m.
Kanske lite överkurs, men skåpet passade i ett överskåp. :)
 
  • DSC00468.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benny_P skrev:
Tack för en del bra svar, vissa som svarar utan att veta vad man har för bakgrund.
Det löste sig bra ändå med hälp av några kontaktorer, siemens logo, m.m.
Kanske lite överkurs, men skåpet passade i ett överskåp. :)
Ja, inte var det detta du frågade om (bilden alltså).
 
Vad pratar du om Benny_P?? Du ställer en ganska dum fråga där du vill, utan att med tanke på den frågan ha några större kunskaper i el, på ett enkelt men oseriöst sätt koppla ihop dina fläktar.

Sedan lägger du ut bilder på något som då rakt inte har med en vanlig villacentral eller fläkt att göra och börjar briljera med att du löste problemet med ett logo-relä... varför och hur programmerade du denna svåra funktion med ditt logo? "om ingång 1 är till, ska utgång 1 vara till om ingång 1 är från ska utgång 1 vara från" Duktigt Benny!! Skönt att du hade ett logo, tror inte du hade löst det annars...

Varför ställde du frågan från början?
 
Ägd! :D :D :D

Juste underhållning!
 
Absolut!

Man blir nästan lite sugen på att bygga om en gammal PC till dimmer...

...äh, skojjade bara! :D
 
funkis4ever skrev:
Vad pratar du om Benny_P?? Du ställer en ganska dum fråga där du vill, utan att med tanke på den frågan ha några större kunskaper i el, på ett enkelt men oseriöst sätt koppla ihop dina fläktar.

Sedan lägger du ut bilder på något som då rakt inte har med en vanlig villacentral eller fläkt att göra och börjar briljera med att du löste problemet med ett logo-relä... varför och hur programmerade du denna svåra funktion med ditt logo? "om ingång 1 är till, ska utgång 1 vara till om ingång 1 är från ska utgång 1 vara från" Duktigt Benny!! Skönt att du hade ett logo, tror inte du hade löst det annars...

Varför ställde du frågan från början?
Skämt åsido!!!! Problemet är nu löst.

Bilden kommer från en montering jag just har avslutat och driftsatt och var menat att vara lite ironiskt.
Bara för att man ställer än enkel fråga om en grej med en funktion som jag söker och ej använt mig utav tidigare, så kan man väl "bolla" en sådan sak här.

Jag tyckte inte frågan var särskilt dum, tråkigt att vissa tycker det. Då kanske vi inte behöver detta forum!!!!!

Någon av alla duktiga elektriker kanske har använt någon annan lösning man istället kan tipsa om.

Måste bara hänvisa till denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/634...attityd-hos-alla-experter-pa-detta-forum.html
 
Mikael_L
Det finns många slags sabotörer ... :D :D

Själv har jag också lagt ner tid på att försöka komma med ett vettigt tips till Benny.
Har kollat igenom ELFA-katalogen efter strömstyrda relän, men då lösningarna hamnade på 1000:- - 1500:- +moms så antog jag att det vart överkurs och avstod ifrån att posta. :surprised:

Men Benny har väl rätt såtillvida, att nu har jag själv lärt mig att jag kan ordna den funktionen om jag är villig att betala ca 1500:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.