A
Jag har en Grundfos Magna 3 pump som larmar om luft i pumphuset och/eller i systemet. På högsta punkt sitter det automatiska avluftare.
Hur avluftar jag ifall dessa inte fungerar eller finns det något knep med cirk.pumpen som man kan testa?
 
Redigerat av moderator:
L
Har du tryck i systemet , hur mycket , en bild på avluftarna det finns flera sorter
 
A
Tryck och vatten finns. Avluftarna är Spirovent.
Detta är en cirk-pump som betjänar värmebatteri till ett vent.agg. Cirk.pumpen till rad.kretsen snurrar utan problem.
 
L
Spirovent går inte att fixa något med är helt täta , men går att knacka på med hammaren , då skramlar flottören lite och har du tur så kan det skvätta lite vatten eller luft komma ut
Ventaggregatet finns det någon form tempstyrning , ställ pumpen på manuell maxfart
försök att öppna alla ventiler och styrningar till max , du måste få upp farten på vattnet så ev bubblor följer med , stänger du av pumpen en halvtimma så brukar bubblor ställa sig högst och följa med vid start
Kanske du får ta det flera gånger , men brukar fungera
 
A
Detta ska jag absolut testa. Tack för förslagen.
Om man ska behöva gå och knacka på dom emellanåt kanske man ska se över om det finns några andra alternativ. Skulle en manuell avluftning vara mer driftsäker? ifall den lösningen finns vill säga
 
Krilleman
En stor oskriven regel är ju att man alltid ska sätta kulventil innan automatiska avluftare för att underlätta service av dessa. Dom krånglar väldigt ofta efter ett par år.

På dom stora byggena idag är dom nästan alltid svartlistade och man börjar åter gå tillbaka till klassiska manuella luftburkar för ökad hållbarhet.

Mitt råd är att köpa dig en passande ventil och dra dit i toppen var luftaren sitter. Sen kan du skruva på den bäst du vill när du har avstängningsmöjligheten!

Inv/Utv kulventil passar bra.

Och jag misstänker att du har en spirotop?!

Sektionsvy av en automatisk avluftare för byggprojekt, eventuellt en spirotop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kulventil i metall med rött handtag för avstängning, används för service av avluftare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Tyvärr sitter ingen avstängning i närheten av avluftarna så det skapar mer problem den dagen de kärvar på riktigt.
Menar du att byta ut spirotopen mot en ventil?
Vad för slags underhåll behöver dom här avluftarna? Ifall man enkelt kunde montera bort dom vill säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.