Hej, hoppas jag kan få er input.

jag har en Frikyle konvektor (Rhoss) som styr hastigheten via den manuella trådanslutna fjärrkontrollern.
På denna så finns det fyra tåtar som går till fläkten (Common, Low, Medium och High) som styr hastigheten.

Har inte mätt ännu då den inte är inkopplad ännu men hastigheten styrs i tre olika hastigheter av en 230V ström.
(Jag vet inte just nu om de alla har samma ström eller olika styrka (jag kommer att mäta detta när det är installerat).

Nu till min fråga, hur styr jag hastigheten även via ett (trådlöst) relä (som tex Shelly) och även bibehåller den manuella omkopplaren för hastighet?

Med tanke på att:

1.
När den manuella trådbundna fjärrkontrollen är inställd på en hastighet så flyter en ström genom det kopplade reläets kontakt som i sin tur är kopplad mot fläktmotorn.

Vilken typ av relä eller konfiguration använder jag för att både kunna använda den manuella omkopplaren (för hastighet) från den trådbundna kontrollern samt tex en trådlös funktion via relät (tex Shelly) (som även den styr hastigheten).

Hur installerar / konfigurerar jag detta för att den manuella hastighets onkopplaren kontrollerar hastighet (trots att reläets trådlösa funktion också kontrollerar hastighet)? Om den manuella trådbundna kontrollen ändrar hastighet igen, hur prioriteras då detta framför reläets inställning?


Ett annat alternativ än ovan som skulle fungera är att använda Shelly men har inte 100% klurat ut hur det skulle styras.

2. Mina tankar är att använda en Shelly Pro 3 som har 3 potential fria kontakter. (Detta exempel fungerar utan problem troligen).
- Utan den manuella fjärrkontrollerna / omkopplaren.

Alternativt med en manuell Shelly tryckknapp:

3. Koppla den manuella fjärrkontrollen (med tre olika el ledningar som varsig kontrollerar hastighet) till en Shelly plus i4 (förutsatt att Shelly plus 4i stödjer detta) och sedan till motorns fyra motorkablar koppla tre Shelly Plus 1 med potential fria kontakter (som i sin tur kan styras av Shelly plus i4). Shelly plus 4i kan styra andra Shelly reläter via ett web anrop.

- Med den manuella fjärrkontrollerna / omkopplaren. (Osäker på om detta exempel fungerar).

Tack för er feedback, Meh Joakim
 

Bästa svaret

Den gamla hastighetsväljaren består med 99,9% sannolikhet av tre potentialfria kontakter som är byglade på ena sidan till Common och har trådarna till de tre hastighetslägena på andra sidan, en per kontakt. Motorn har flera lindningar och ju snabbare du vill att motorn skall gå, desto fler lindningar kopplas in (t.ex. 2/4/6 lindningar för Low/Medium/High).

Shelly Pro 3 har tre potentialfria kontakter och skulle alltså kunna kopplas på samma sätt, I1/I2/I3 byglas till Common och de tre andra trådarna till varsin kontakt O1/O2/O3. Den manuella väljaren kan därefter kopplas på undersidan, S1/S2/S3 och den fjärde tråden till L.

Pro%203%20wiring%20diagrams.png

Sen gäller det att ställa in Shellyn rätt också, enligt instruktionerna kan den ställas in på lite olika sätt: https://kb.shelly.cloud/knowledge-b...ewwebinterfacecommondata-Input/outputsettings

En tänkbar inställning är Input: Switch och Output: Edge Switch (men här kan det nog krävas lite experimenterande).
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Den gamla hastighetsväljaren består med 99,9% sannolikhet av tre potentialfria kontakter som är byglade på ena sidan till Common och har trådarna till de tre hastighetslägena på andra sidan, en per kontakt. Motorn har flera lindningar och ju snabbare du vill att motorn skall gå, desto fler lindningar kopplas in (t.ex. 2/4/6 lindningar för Low/Medium/High).

Shelly Pro 3 har tre potentialfria kontakter och skulle alltså kunna kopplas på samma sätt, I1/I2/I3 byglas till Common och de tre andra trådarna till varsin kontakt O1/O2/O3. Den manuella väljaren kan därefter kopplas på undersidan, S1/S2/S3 och den fjärde tråden till L.

[bild]

Sen gäller det att ställa in Shellyn rätt också, enligt instruktionerna kan den ställas in på lite olika sätt: [länk]

En tänkbar inställning är Input: Switch och Output: Edge Switch (men här kan det nog krävas lite experimenterande).
Stort tack för det snabba svaret! Jag ska snart koppla in det hela och mäta den manuella fjärrkontrollen samt de 4 kablarna från denna, kopplade till motorn.Skönt att höra att den manuella kontrollern fortfarande kan användas då den även innehåller en termostat. Jag återkommer, Tack, Mvh Joakim
 
zarkov zarkov skrev:
Den gamla hastighetsväljaren består med 99,9% sannolikhet av tre potentialfria kontakter som är byglade på ena sidan till Common och har trådarna till de tre hastighetslägena på andra sidan, en per kontakt. Motorn har flera lindningar och ju snabbare du vill att motorn skall gå, desto fler lindningar kopplas in (t.ex. 2/4/6 lindningar för Low/Medium/High).

Shelly Pro 3 har tre potentialfria kontakter och skulle alltså kunna kopplas på samma sätt, I1/I2/I3 byglas till Common och de tre andra trådarna till varsin kontakt O1/O2/O3. Den manuella väljaren kan därefter kopplas på undersidan, S1/S2/S3 och den fjärde tråden till L.

[bild]

Sen gäller det att ställa in Shellyn rätt också, enligt instruktionerna kan den ställas in på lite olika sätt: [länk]

En tänkbar inställning är Input: Switch och Output: Edge Switch (men här kan det nog krävas lite experimenterande).
Hej igen!

Då har jag kopplat in fläkten, provkört och mätt :)
Common = N och hastigheten styrs av 230V (L över respektive port) så tex när fläkthastighet 1av3 (Slow) väljs med det manuella reglaget så sätts 230V spänning över den porten / tråden. Om man manuellt sedan skiftar till fläkthastighet Medium sätts 230V spänning över denna port och kopplade tråd istället. Nu väntar jag bara på Shelly Pro 3 att levereras.

Fråga:
Min undran är om tex det manuella reglaget ställs in för hastigheten "Slow". Och jag sedan ställer Shelly att aktivera hastigheten medium så att medium hastighet porten / tråden spänning sätts till 230V, då har ju två av ingångarna på Shellyn 230Vv. Men det ska väl inte vara något problem då Shelly Pro 3 harpotentialfria kontakter?

Tack på förhand, Mvh Joakim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.