har 3 frågor angående autocad

1 vad är skilnaden på vanliga autocad och autocad arkitect eller va den heter?

2 jag begöver nått bra instiksprogram för ritning av hus då jag tänkte ge mig på de ett par år sen jag gjorde de men de ska nog gåbra använde nått program som hette auto el och point + för att få till allt. nu är min fråga vad finns de för sånna man kan fåtag i?

3 finns de någon svensk sida eller någon som har symboler att dela med sig av. alltså soffa, säng osv?
 
Autocad ritar linjer. Autocad architecture är objektbaserat så man ritar väggartrappor och fönster istället för linjer.

Jag använder autocad architecture dagligen och tycker det är overkill om du bara ska rita något mindre som tex en villa. Sen är det svårare att komma igång med också. Sen kostar det runt 70 000 kr medan autocad lt kostar 15 000. Bara en sån sak.
 
okej va bra då har jag svaret på fråga 1! tänkte om de andra va lite lättare men tydligen va de tvärt om då.
har någon företagslicens på vanliga sen mitt förra jobb tänkte prova den...
 
Kolla Sketchup om du ska 3D skissa. ArchiCAD om du ska göra allt (skiss till detaljproj 2D och 3D). Annars finns det väl "gratis" 2D-acad kopior som kan rita linjer typ acad. Beror ju lite på hur du vill redovisa.
ADT/ACA är som Simon säger inte att rekommendera alls.
 
Snailman
Jag tyckte det var svårt att begripa mig på autocad, så jag ritade huset i solidworks istället (i 3d alltså) och genererade bygglovsritningar från 3d modellen

edit: (jag hade ungefär lika svårt att begripa mig på sketchup som autocad)

en fråga: är det korrekt att autocad är ett 2d program, men har 3d som en i efterhand påklistrad funktion (alltså mindre väl fungerande)

Jag gick nån veckokurs i autocad för 15 år sen, då hade jag inga problem med det...

Är det så att autocad är rätt illa skrivet och ålderdomligt, men eftersom så många kör det, och är vana vid det, så har det blivit standardprogrammet?
 
Redigerat:
Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.