Vad är det jag har köpt?
Definitivt inte en gen1, men inte en 210c eller 220ac heller?

Nerbild på ett smutsigt kontrollpanelområde av en Husqvarna robotgräsklippare med ikoner och en otydlig modellbeteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergiven robotgräsklippare med slitet grönt skal och röd lucka liggande på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgränsad bild av en gräsklippare täckt med gräs och mossa, visar blad och hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett smutsigt etikett på en robotgräsklippare som visar modellinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är rätt och slätt en Auto Mower. Efter följaren till Gen1 och innan 210, 220ac och 230acx kom. Är ju relativt lik en 220ac både till färg och form. Den hade inte många timmar på räknaren. Hur är det övriga skicket? Fungerar den?
 
Den fungerar men har larmat för fel på höger hjulmotor en gång och då tröttnade förra ägaren. Men nu när jag köpte den så körde han igång den och den gick normalt. 4700h kan knappast stämma, förra ägaren hade haft den ca 6år. Jag vet inte om timmarna kan nollställas vid service eller om batteriet är tomt under en längre tid?

Skicket verkar vara gott med tanke på åldern. Skall dra igång den till helgen så får vi se hur den uppför sig.
Har en Gardena R40li så det bör bara vara att koppla bort laddplattan från den och plugga i denna. Denna har ingen anslutning för guidekabel men det står om det i menyerna på klipparen? Eller så såg jag inte vart den skall anslutas.

Är det någon som vet vart man kan hitta en manual till denna? har googlat men hittar typ inget alls om denna modell.
Vilken kapacitet kan den tänkas ha? diametern mellan knivspetsarna är ca 22cm, det är samma som tex 220ac va?

Skall kontakta Husqvarna imorgon för att se om de har en manual de kan maila till mig.

tack.
 
Tack!
 
quick skrev:
[länk]

Google hittar denna när man söker på automower 2003. Verkar stämma och bör ha svaren på dina frågor. 1800m2 anger manualen som kapacitet bland annat. Ganska lik 220ac då med andra ord.
Jag hittade den igår då det är det första som dyker upp när man googlar, men jag läste inte vidare då det precis i början är en bild på gen1. Men lite längre ner så var det rätt bild och klippare :)
 
Satte igång den igår kväll. Den gick utan problem hela natten. Kanske felet med hjulmotorn var falsk. Den gick 50min på första laddningen, det är väl helt ok för denna om man jämför den med en 220?
 
Nu krånglar den för mig efter tre veckors felfri drift. Fick syn på den körandes i en cirkel runt runt i vänstervarv, vänster bakhjul gick långsammare än höger. Tänkte först att den kvadratklippte men där den befann sig finns knappt något gräs. Sen kanske den inte kör i cirklar vid kvadratklippning (namnet)?

Testade hjulmotorerna i testmenyn och då gick de med samma fart och styrka. Verkar även gå i samma fart då den backar. Men när den skall köra framåt så går den i vänstersvängar. Inga felmeddelanden i displayen.

Har någon råkat ut för samma problem med en AM220?
Skall skruva isär den och se om jag ser något uppenbart fel på kablage och kretskort.
Funderar på att byta plats på kablarna till motorerna och se om felet flyttar på sig om jag inte finner något uppenbart.
 
Gyrot som krånglar? Den kanske får försig att det lutar och ska kompensera för detta? Går det komma in i servicemenyn likt en 220 och kolla tror du?
 
  • Gilla
qsecofr
  • Laddar…
Q quick skrev:
Gyrot som krånglar? Den kanske får försig att det lutar och ska kompensera för detta? Går det komma in i servicemenyn likt en 220 och kolla tror du?
Det låter som ett möjligt problem. Den har en 'expertmeny' som man får fram om man håller ner lite knappar, minns inte exakt vilka just nu. Vill minnas att det finns något i stil med kalibrera gyro, ställ klipparen på en plan yta osv. Skall testa det!
 
Ja det ska ju gå både kalibrera och se aktuella värden i den menyn.
 
Den var kalibrerad rätt, men gjorde en omkalibrering ändå. Gjorde även 'factory reset'
Efter det startade jag den och då gjorde den en massa konstiga ryckningar för att sedan gå normalt igen.

Nu har det gått två laddningar utan problem, ta i trä...
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hmm, verkar helt klart spännande.
 
Q quick skrev:
Hmm, verkar helt klart spännande.
Ja, helt frisk är den nog inte.
 
Den började köra runt igen efter ett tag.
Skruvade isär den för att se efter om jag kunde se något fel. Hittade inget uppenbart. Displayen och övre kåpan hade ingen gummilist utan istället någon form av silikon som inte var stelnad, jädrigt kladdigt.

Det skall väl vara gummilist antar jag?

Det bodde lite gråsuggor och spindlar inuti den, såg inget levande.
De har förmodligen krupit in via avluftningen som finns vid displaykåpan. Det skall väl sitta ett filter som skall förhindra att insekter kryper in?

Hade ur moderkortet och rengjorde det samt hade ur och i alla kontakter på motorerna mm. Inga spår av fukt i alla fall. Skruvade ihop den igen och den gick normalt. Får se om det håller i sig.
 
  • Inuti en öppnad elektronisk enhet med synlig kretskort, kablar och batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen apparat visande kretskort och kladdig silikon, utan gummilist, med spindelnät inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre av elektronisk enhet med kablar och insekter (gråsugga och spindel) inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.