Läste en av trådarna om det som var på insider. Nu är min fråga följande om det inte är en auktoriserad plattsättare som gör badrummet, gäller ingen försäkring då eller gäller det bara Gar-bo?
 
Det låter ju konstigt att man inte själv ska få göra något i sitt hus för då gäller inte försäkringen, eller hur? Det blir ju nämligen kontentan av en sådan regel....

El regleras väl av lag eller?

Men annat tror jag verkligen inte/hoppas inte regleras av liknande bestämmelser. Möjligen rekomendationer...

Fast jag vet inte! Jag vill gärna också ha svar från någon som kan! :D
 
kollade upp med mitt försäkringsbolag. Han sa att kravet var att det skulle vara fackmanna mässigt utfört. Sedan tvekade han och skulle kolla upp det och sedan återkomma. han pratade om att det faktiskt just vid bygge kunde finnas något...

Återkommer med mer svar :)
 
Vad gäller skador till följd av utströmmande vatten från exempelvis badrum så står det väldigt klart i villkoren för If:s, Lf:s m.fl. försäkringsbolags villaförsäkringar att skador på ytskikt (t.ex. kakel/klinker) och tätskikt inte omfattas av försäkringen. Detta gäller såväl nya som äldre hus.

Detta innebär att försäkringen täcker skadorna som uppstår på övriga byggnadsdelar (t.ex. i bjälklaget) och inventarier, men inte de kostnader som uppstår för att byta tätskikt och ytmaterial, vilket ju måste ske om man skall få det tätt igen.

Anledningen till detta är att försäkringsbolagens kostnad för vattenskador ökat katastrofalt de senaste åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.