Jag tänkte renovera mitt badrum i min BRF och är vill att allt går rätt till och att hantverkaren är auktoriserad. När jag börjat undersöka saken så är det inte helt enkelt att förstå sig på detta, finns ju flera organsationer som certifierar hantverkare tex:

http://www.bkr.se
http://www.vvsi.se
http://www.gvk.se

Undrar därför vad som krävs för att jag ska få garanti på jobbet, att försäkringar osv skall gälla mm.

Vad gäller egentligen och vad ska man tänka på vid såna här renoveringsarbeten?!
 
zorro skrev:
Undrar därför vad som krävs för att jag ska få garanti på jobbet, att försäkringar osv skall gälla mm.
En faktura. Då har du konsumenttjänstlagen på din sida som är tvingande och ger 10 års garanti på utfört arbete.

Byggs badrummet enligt gällande rekommendationer från valfri organisation så bör det vara safe. BKR och GVK har lite olika syn på vad man bör ha som tätskikt, men båda varianterna fungerar sannolikt lika bra. Och dessa är endast rekommendationer, inga lagar -Boverkets byggregler (Plan- och bygglagen, PBL) säger endast att golvet ska ha fall och att konstruktionen ska vara tät.
BKR's rekommendationer är det vanligast förekommande kravet vid upphandlingar Att entreprenören är PER-ansluten är dock ingen garanti för att han är bra, tyvärr. Det innebär bara att han har gått kursen och betalar sin avgift till BKR.

Försäkringsbolaget vill att jobbet ska vara fackmannamässigt utfört, men jag har varit med och renoverat hundratals försäkringsskador där dessa "krav" har varit långt ifrån uppfyllda utan att bolagen för den sakens skull backar ur. Mycket hänger på vem man får som skadereglerare också.
Det värsta i badrumsväg var nog när man hade kapat bort botten från en kastrull och använt resten som förhöjningsring till brunnen...
 
Tack för snabbt och matnyttigt svar! Följdfråga kring detta, du nämner att man enligt konsumentköplagen har 10 års garanti, vad händer om hantverkaren har gått i KK och jag sedan får problem etc. Jag har för mig att vissa av dessa auktorisationer även inkluderar nån typ av hjälp, dvs att hantverkaren anmäler jobbet till den som ackrediterat honom så man har spårbarhet och jag i så fall får hjälp även i en sån situation?
 
Det vanligaste scenariot är väl att kunden anmäler skadan till sitt försäkringsbolag som renoverar skadan och sedan regressar mot entreprenörens försäkringsbolag. Har denne kånkat så brukar det sluta med att kundens försäkringsbolag får stå för kalaset.

Jag tror inte att BKR erbjuder denna hjälp som du nämner, men jag kan ha fel. Slå dom en signal och fråga.
 
ACME skrev:
Det vanligaste scenariot är väl att kunden anmäler skadan till sitt försäkringsbolag som renoverar skadan och sedan regressar mot entreprenörens försäkringsbolag. Har denne kånkat så brukar det sluta med att kundens försäkringsbolag får stå för kalaset.
Kan bara bekräfta det du säger ACME. Jag har just fått en vattenskada iof inte i badrum utan från en läckande varmvattenberedare. Varmvattenberedaren installerades för mindre än två år sedan av en entreprenör (som i sin tur hade anlitat en VVS firma som undreentreprenör). Vårt försäkringsbolag tar på sig skadan och kräver sedan i sin tur vår entreprenör (som gått i konkurs) på beloppet. Vi betalar enbart självrisken men skaderegleraren har föreskrivit att en specialist på rördragningar ska besikta hela anläggningen och om den besiktningen tyder på att något är felmonterat är det vi som betalar mellanskillnaden (eg vår standard är ej byggnorm så att återställa standarden till byggnorm blir en sk standardhöjande åtgärd).
 
Man får ingen 10-årsgaranti varken med BKR eller Konsumentköpslagen. Det är runthörnetgaranti som gäller där. Det en entreprenör har är ansvar och skillnaden är att konsumenten skall bevisa då att det är entreprenören som har orsakat felet.

Det du får med en behörig hantverkare är en som har gått kursen anordnad av BKR och det är inte fy skam. Kursen är utmärkt och man kan lära sig mycket om man vill.
 
Hantverkar´n skrev:
Man får ingen 10-årsgaranti varken med BKR eller Konsumentköpslagen. Det är runthörnetgaranti som gäller där. Det en entreprenör har är ansvar och skillnaden är att konsumenten skall bevisa då att det är entreprenören som har orsakat felet.
RH-Garanti? Seriöst..

Konsumettjänstlagen ger konsumenten rätt att reklamera utfört arbete under 10 års tid. Efter 6 månader flyttas bevisbördan från säljaren/byggaren till konsumenten, men pratar vi om ett badrum som i detta fall så lär det inte vara särskilt svårt att påvisa om felet ligger i det utförda arbetet.

Visst är det bra om byggaren och plattsättaren har gått BKR's kurs och betalar sina avgifter till dem, men det borgar inte för god kvalité eller hög finnish på det utförda arbetet. Jag har sett ruskigt många dåliga plattsättningar utförda av auktoriserade plattsättare.
Vill man inte betala dyra avgifter som byggare, eller sätta sig in i vad som gäller innan man anlitar en, så går det ju bra att ladda ner branschreglerna och dess tillägg på BKR's hemsida.

 
Kan du vara snäll och visa mig vart man får garanti enligt konsumenttjänstlagen. Om du tror det kan du inte definitionen av garanti.

Det är stor skillnad att ha 10 års garanti och ha 10 års ansvar
 
10 års rätt att reklamera. 17§.
"Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse."

Definiera gärna vari den stora skillnaden mellan ansvar och garanti ligger.

Lagen skyddar konsumenten genom att kräva att byggaren tar ansvar för sitt eget utförda arbete.
Om du sitter på 10 års ansvar/garanti efter att ha byggt ett badrum felaktigt, så sitter du också på kostnaden om det inträffar en skada inom 10 år. Sen kan du kalla det vad du vill!
 
Har du gjort fel, då har du ansvar.

Har du gjort rätt, har du ingen garanti.

Den enda garanti du lämnar är en som du i så fall lämnar själv.

Tex. Om du gör en riktig konstruktion med godkända tätskikt, men att saker du inte kunde ha vetat om gör att tätskiktet bryts och en vattenskada uppstår. Då går du fri(för att förenkla, finns 1000 orsaker som kan resultera i att man blir skyldig till skadan)



Men har du lämnat garanti på jobbet så blir man skyldig att ersätta oavsett.(också förenklat)

Juridik är det krångligaste som finns så det här är väldigt förenklat.
 

Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt är väl bevisbördan.

Vid garanti måste hantverkaren kunna bevisa att felet inte är hans, om han vill slippa undan.

Vid reklamation ligger det på köparen att visa på/bevisa att det var fel på varan/arbetet.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.