För den oinvigde så var Mikael_L och jag på en konkursauktion i fredags uppe i Valbo. Jisses vad prylar som såldes i parti o minut. jag "råkade" köpa FEMTON pallar med skåpstommar, köksluckor, hatthyllor och annat livsnödvändigt. Inte så bra när jag hade personbil med liten släpvagn. Jag råkade ropa mest på skoj och inte visste jag att alla dessa pallar skulle bli mina..:(


Jaja, det var bara att skänka bort en massa. Värst var det nog för killen som köpte Liiiiite köksluckor. Han ropade också på något och det visade sig att det medföljde TRETTIOEN helpallar med diverse köksluckor. Säkert 15.000 luckor blev han ägare till. Alla i typisk 70-tals stil med jalusifront. 400 kr gav han för rubbet!! Inte alla som värmer huset genom att elda upp köksluckor. Gratis värme i ett par tre år iaf. En annan glad kille skulle ha en diskbänk och blev ägare till 25 st helt nya. Så Mikael o jag fick en varsin fin bänk.

En annan köpte trådhyllor totalt fullpackade med skruv, bult, plugg och diverse . Han var endast ute efter trådhyllorna och skänkte bort allt i dem. Därav att min container numera är tvärfull i alla möjliga skruvar, spikar, bultar och annat skoj som jag tappert försöker bringa ordning i. Blev omkring 150 kg blandat godis gratis. Tre fulla skottkärror. Allt tack o lov i hanterliga små påsar som varenda en säkert kostar omkring 20 spänn i affären. Några tusen påsar är det nog. Det är bara att spika upp regel med spjut på och sen så ser verktygscontainern ut som en järnhandel. Kommer inte behöva köpa småspik, krokar och liknande under hela mitt liv. 30 kg "riktiga" bultar och franska skruvar blev det med.

Sanslöst billigt blev även virke, hade jag haft med mig lastbil hade jag köpt på mig rubbet då det inte ens blev massavedspriser på fint virke. problemet var att de sålde allt i så stora partier så det nästan blev löjligt.

Bland det seriösa jag köpte var ungefär 150-200 lpm fin kvistfritt snickarvirke i lite olika dimensioner för den facila summan av 100:-.

Blev även ägare till några tusen hörnklossar av olika typ för listning....:)

Jag lägger ut en blänkare om dessa på köp o sälj.

Kul hade vi iallafall även om våra respektive på hemmaplan blev lite sura över tidsåtgången. Mikaels lilla kombibil såg ut som ett överlastat Zigenarsläp!
 
Övervägde om jag skulle åka dit i fredags, men jag stannade hemma. Var dock sugen på att titta till auktionen. Det skulle varit toppen om jag hade varit närmare inpå byggstart av nåt av alla kommande projekt som ligger i pipen, men de ligger en bit bort. Tomten ser redan ut som en soptipp, så det kändes dumt att släpa hem ytterligare. Men visst. Ved för 3 år skulle ju inte vara fel...
 
Jag vill gärna ha kontakt med killen med Jalusi-luckorna!
Ska inreda min tvättstuga med något i den stilen och det är stört omöjligt att hitta.
Spanar regelbundet på Blocket, men har inte fått napp än.
Jag kan köpa dem jag behöver av honom för 400:- så eldar han gratis med resten sedan :)
 
Mikael_L
Cheesus skrev:
För den oinvigde så var Mikael_L och jag på en konkursauktion i fredags uppe i Valbo. Jisses vad prylar som såldes i parti o minut. jag "råkade" köpa FEMTON pallar med skåpstommar, köksluckor, hatthyllor och annat livsnödvändigt. Inte så bra när jag hade personbil med liten släpvagn. Jag råkade ropa mest på skoj och inte visste jag att alla dessa pallar skulle bli mina..:(
Det där var ju faktiskt lite skoj :)

Cheesus hade av allt döma både blicken och tankarna på något annat i lokalen när han fick höra att utroparen skrek "300, inga fler bud?". Då ryckte Cheesus till och ropade "400". Sen när förrättaren slagit vände han sig till mig, lite småblek... "Vad har jag köpt?"
Så roligt var det länge sedan jag haft... 15 pall med "skit" .. :D

Bara så ni fattar, de två raderna med pallar bakom Cheesus är han nu stolt ägare till ! :D

I denna ansamling ingår det bla en 70-tals bokhylla i svart ekimitation, ca 15 st hylla/klädhängare i någon gräslig 70-tals furu-allmogestil, en otrolig massa badrums och köksskåp, där det inte finns två likadana skåp eller luckor.
Men det blev nog en bra affär tillslut ändå... Men det får väl han berätta om... Passar vedbodörrn, Cheesus ?

Jag lägger också till en bild med luckor som någon inbringade för endast 200:- + moms som jag mindes, men det var kanske 400:- ... Det är alltså alla i pallstället och lika mycket på andra sidan av pallstället !
 
  • Stolt_cheesus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • luckooooor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det var allvarligt talat en knäpp auktion.
Alldeles i början var det lugnt och sansat, de första 20 objekten gick väl till priser som var vettiga. Det var bl.a då Cheesus köpte sitt fina virke till fyndpriset 100:- + moms.

Men sen spårade det ur. Folk blev som galna. Dom bjöd 2-300:- + moms för sladdvindor som man får för 199:- på Jula. En kille ropade in 7! skivor utegips för 600:- + moms. Det roligaste var att priserna som gällde innan firman konkade satt kvar på pallstället, dessa skivor kostade i fullpris 89:-/st. Han gav alltså 127:- mer än fullpris !

På det sättet fortgick det. Men sen när auktionen gick vidare till tältlagret och sen vidare till utomhuslagret blev det plötsligt mycket mindre hysterisk budgivning.
Delvis pga av att det ibland var bisarra mängder. Nu kunde man plötsligt ropa in ca 8-12 kbm ytterpanel för det facila priset av 3000:- + moms. Det partiet skulle helt klart gått på minst 30' om man köpt det för ordinarie pris.
Men jag äger ju ingen lastbil då ...

Det enda jag ropade in var 3 st fönster för 500:-. Alla nya. Ett vitt Träryd treglas som endast har stått i utställning. Två st obehandlade 2-luft 2-glas kopplade bågar, 4 trasiga rutor, har stått ute för dom var rejält dammiga.
Dessa två ska till friggeboden. Tyvärr var det ett 12x13 och 13x12, såg inte det först.

Men sen fick jag ju fylla bilen med valfritt ifrån Cheesus 15 pallar samt att jag också grävde fram några kg av pinpacks. Så det hela gick väl någolunda plus, även om jag räknar bort lite på all tid jag "offrade".
Det var iaf en väldig rolig utflykt, det mesta var så sanslöst !
 
Fick räkningen från Toveks idag och tydligen gav jag 500 spänn för det där böset...haha. Nåväl, det blev en bra vedboddörr a´la skjutport som passar nästan exakt. 30 fina luckor som jag kan bygga skåp till laggårn med. Dessutom några spånskivor så den där femhundringen är ok.

Sen skänkte jag bort det mesta ( förhoppningsvis ) till allt möjligt löst folk. Gissar att konkursförvaltaren kommer få en hel del kvarlämnat...:)
 
Mikael_L
Ja bara skjutportsbeslagen kostar säkert några hundringar.
 
Nästa gång det blir en sådan auktion så kan ni kanske skicka ett P:M . Har säkert en 1000m2 och lite till att fylla med mer eller mindre nödvändiga men användbara saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.