Sitter och skissar på 15 m2 attefallsutbyggnad.

Funkar 15 m2 till matplats för säg 8 eller max 10 personer eller blir det väldigt trångt? Någon kanske har exempel från egna utbyggnader?

Frugan har tjatat länge om ett inglasat uterum vilket går att göra relativt enkelt men jag skulle nog vilja höja ribban lite och bygga med gjuten platta, golvvärme och välisolerat så att det kan användas året om. Med stor öppning mot vardagsrummet så skulle hela matplatsen kunna flyttas ut helt i utbyggnaden/uterummet och kvar i gamla vardagsrummet blir ett större/luftigare soffhäng.

Har en relativt liten tomt där byggytan redan är maxad så förmodligen är attefallsutbyggnad enda alternativet.

Golvnivå i huset ligger 60-70 cm över marknivå på den sidan huset. Gör man utbyggnaden i samma nivå så ger det såklart en del flexibilitet att duka ut så långt bord som behövs och ha en mer flytande gräns mellan vardagsrum och matplats.
Jag tror dock att utbyggnaden utifrån skulle kännas lite hög och styltig och uterumskänslan försvinna lite. Skulle nog hellre sänka utbyggnaden och få 1-2 trappsteg mellan uterum/utbyggnad och vardagsrum. Då känns det som att man skulle kunna få mer kontakt med trädgården utanför. Dock blir då ytan mer begränsad och låst som matplats då iom att det kommer en trappa som skarp gräns
 
Hej!

Vi har exakt det du pratar om, en attefallstillbyggnad (plus några m2 som fanns kvar enl detaljplanens max byggares) som är åretrunt isolerad. Vi byggde den dock från start så att säga (nybyggt hus).

Vi använder den delen mest när vi har gäster men funderar på att inreda med fåtöljer iställer eller liknande så man kan hänga där mer snarare än äta middag. Middagen är ju trots allt en ganska kort del av dagen.

Så här blev det iallafall, ca 3,8x3,8m invändigt.

Bild från vardagsrum
Interiör av ett ljust, modernt vardagsrum med matbord, vita stolar och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbilder

Invändig vy av en åretrunt isolerad attefallstillbyggnad med matplats, fåtöljer och många fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en ljus attefallstillbyggnad med takfönster, möblerad med en grå fåtölj, vit matplats och utsikt till köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Hej!

Vi har exakt det du pratar om, en attefallstillbyggnad (plus några m2 som fanns kvar enl detaljplanens max byggares) som är åretrunt isolerad. Vi byggde den dock från start så att säga (nybyggt hus).

Vi använder den delen mest när vi har gäster men funderar på att inreda med fåtöljer iställer eller liknande så man kan hänga där mer snarare än äta middag. Middagen är ju trots allt en ganska kort del av dagen.

Så här blev det iallafall, ca 3,8x3,8m invändigt.
Snyggt! Hade inte gissat att det var 3,8x3,8 invändigt. Bilderna ger intryck av att det är mer rektangulärt/långsmalt.
Jag tänker mig något liknande men kanske öppna upp ännu större öppning mellan huset och tillbyggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.