Är i startgroparna att bygga ut fritidshuset via så kallad attefallsutbyggnad.

Har utgått från att det är antingen ett Attefallshus eller attefallsutbyggnad som gäller, men en bekant sade att man får göra båda, men då räkna av de m2 som attefallsutbyggnaden utgör.

Har försökt få lite klarhet i detta utan nåt entydigt svar, men nån här kanske vet besked?
 
Man får göra både och. Det är två helt olika saker.
Ligger ditt fritidshus utanför planlagt område kan det tom vara så att du får bygga vissa saker ändå, oavsett attefalls reglerna.

Tex brukar kompmentbyggnsder vara byghlovsfria. Och också utan bygganmälan.
 
Kolla på boverket.se
 
Aha, det låter lovande! Dessvärre finns en detaljplan, så det är inte helt utan tyglar.
 
D DejvidK skrev:
Aha, det låter lovande! Dessvärre finns en detaljplan, så det är inte helt utan tyglar.
Då kan ni använda attefallsreglerna om ni inte vill eller kan söka bygglov. Om ni har byggrätt kvar kan ni ju söka bygglov för tillbyggnad.
 
Prickad mark som ställer till det och är anledningen till attefallsutbyggnaden. Hade innan funderat på lösningen att köra attefallshus, så nära huvudbyggnaden om möjligt, men det blev aldrig nån bra lösning. Men både och skulle kunna var melodin!
 
Det måste vara mellanrum mellan huset och attefallshuset. I kommun jag jobbar i menar bygglov att någon meter behövs men jag vet att det finns exempel när det är väldigt lite...
 
Vad skulle du säga är ett "safe" utrymme att lämna imellan byggnaderna för att undvika att det blir ifrågasatt?
 
Tja om man kommer emellan för att underhålla fasaden är det ok hos oss, men i andra kommuner kan de vilja ha längre avstånd. Jag tror att det är en fråga som ni måste diskutera med er kommun. Det ska ju vara en fristående byggnad.
 
Jo, inser att det nog är en tolkningsfråga. Men tänker att om man närmar sig 2m borde det vara rätt lugnt?
 
D DejvidK skrev:
Jo, inser att det nog är en tolkningsfråga. Men tänker att om man närmar sig 2m borde det vara rätt lugnt?
Jag hade provat i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.