Jag har tänkt bygga ett uterum på min baksida som ska sitta ihop med huset.
Tänkte använda mig av Attefallsreglerna och bygga 15 kvm. 3m ut från huset.

Till saken hör att min baksida endast har 5m mellan husvägg och tomtgräns blir det alltså bara 2m mellan uterummets yttre vägg och tomtgränsen...
Bakom min tomt går ett stort dike och är allmänt ovårdad kommunal mark.
Ringde kommunen för att kolla hur jag skulle gå tillväga med startbesked. Fick till svar att de inte hade något emot att jag byggde ut, men att de inte enligt lag fick lämna dispens för mig att bygga närmare än 4,5m från tomtgränsen för att området bakom var detaljplanerat som något naturområde??? Ringde även boverket och fick typ samma svar.

Stämmer detta? Något sätt att komma runt/överklaga?

Tacksam för svar!
 
  • Planritning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Det ända sättet är normalt bygglov... Misstänker jag. Eftersom kommunen äger angränsande fastighet.
 
Eftersom det är allmänhetens mark får inte kommunen ge tillstånd att bygga närmre än 4,5 meter.
Ända möjligheten är alltså att söka bygglov. Det eftersom bygglov är överklagningsbara och då kan den som känner sig manad göra just det.
 
Men kommer inte kommunen säga nej till ett bygglov också då i sånt fall eller hur fungerar det?
 
O
Vid ett bygglov så är det byggnadsnämnden som beslutar. Men det finns regler om att grannarna måste informeras och ges möjlighet att tycka till. Men det innebär inte att byggnadsnämnden måste följa vad grannarna tycker.
Så oavsett vad kommunen tycker så kan byggnadsnämnden ge ett positivt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.