Som rubriken antyder har tillbyggnaden blivit lite för stor. Istället för 15kvm blev den 15.5, vilket kommunen inte gör vågen av. Kommunen tycker gör om, gör rätt. Flytta in en vägg så utbyggnaden blir max 15 kvm bruttoarea. I startbeskedet talas det om bruttoarea och inte byggnadsarea, är det unikt för mig? ( kan bero på att jag lagt in en källare i grunden med takhöjd understigande 1,9m.)

Befintligt hus och detaljplan är max 55+25 kvm vilket sedan länge är fyllt... Attefallstillbyggnaden är mot detaljplanen.

Finns det någon som har erfarenhet av Attefallstillbyggnader och slira på ytan?
För mig som praktiker känns det lite fyrkantigt och snöpligt att när man nästan är klar och bara ska ha slutbeviset, faller allt på 0,5 kvm...
I min värld var detta ngt man kunde ha översende med men icke! Man kan fundera över om grunden för kommunens fyrkantiga trångsyntet är att deras detaljplan blir överkörd med Attefallsbeslutet, men detta är en annan diskussion
 
I PBL 9:4b står det om Attefallstillbyggnaden, och den mäts i bruttoarea, till skillnad från komplementbyggnaden som mäts i byggnadsarea.
4 b § För en- eller tvåbostadshus krävs det trots 2 § inte bygglov för att
1. göra högst en tillbyggnad som inte har en större bruttoarea än 15,0 kvadratmeter,

Så du kanske tycker kommunen är trångsynt men det är ju väldigt tydligt vad som gäller här.
 
Jag tror inte att kommunen rent juridiskt har ngn. möjlighet att se mellan fingrarna med en avvikelse från attefallsreglerna. Begreppet mindre avvikelse finns i samband med bygglov. Men det är rätt väl beskrivet var i processen man ev. godkänner en avvikelse. Den delen är helt kortsluten med attefallsreglerna. Så det finns inget begrepp att koppla en tillåten avvikelse mot.

Men skulle det vara möjligt att begära bygglov för en mindre del av utbyggnaden, och få igenom det som en liten avvikelse mot detaljplanen? Eller är det bef. huset redan rejält större än vad planen tillåter?
 
Jag tar nog också kommunens parti här. Varför blev den för stor? Du har ju säkert i din bygganmälan ritat in tillbyggnaden och dess mått. Sedan har du inte följt dessa mått.
 
Är det träpanel kanske det räcker med att ta bort den och beställa en fototapet på hur fasaden borde se ut :)
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Tack hempularen för en intressant tanke! Tänkt lite i den banan med att begära bygglov, men kommit fram till att det är tveksamt att ens försöka. Tror kommunens handläggare mest blir trött...
- Funderat lite i banan att tilläggsisolera långsidan på huset där Attefallaren är fäst i men det gillade inte mätkillen...
Då skulle huset fått växtvärk men inte attefallstillbyggnaden.

Att den blev för stor är ett faktum och ett mätmisstag. Så nej måtten är inte följda! Tack för påpekandet!!!

Ta bort fasaden skulle räcka... Ingen dum ide med fototapet... Ha ha.

....Hur gör man 15,5 kvm bruttoarea till 15kvm bruttoarea???
 
Jag har sett ärende där man accepterade 0,5 kvm för stor Attefallstillbyggnad. Vilken kommun är det?
 
Det har jag med Olotor, men Huddinge som jag bor i vill inte köpa detta. De är stenhårda.
Är en juridisk snårskog...
 
Jo men en tilläggsisolering har jag väldigt svårt att se att de skulle kunna neka bygglov för. Att mätkillen inte gillar det är en sak. Men det kanske man kan bortse ifrån. Problemet strikt formellt är i så fall att du får inte påbörja en attefallsutbyggnad innan den byggnad som skall byggas ut är färdig, och har slutintyg. Här skulle du få söka lov för tilläggsisoleringen (behöver man ens lov?) och när det är färdigisolerat, begära en ny mätning av Attefallsdelen.
 
Tar du bort fasaden och sätter ngt. tunnt, ex. masonit. Får slutintyg. Att sedan byta till brädfasad borde väl kunna gå som en vanlig underhållsåtgärd.
 
Tilläggsisoleringen kräver bygglov, åtminstone i min kommun.

Rörande hur du skall få fasaden att se "bra ut" så skulle jag satsa på en tunn OSB-skiva (10mm?) som man skruvar på 10mm remsor av OSB eller brädor på och sedan målar. Denna skruvas då direkt på underliggande isolering eller reglar utan läkt. Då tjänar du in ca 6-7 cm vilket borde ge det du behöver (11m och 7cm ger 0,77m2).
 
Så här tänker jag:
Eftersom det i Attefallstillbyggnaden handlar om bruttoarea istället för byggnadsarea öppnar det för möjligheter med hjälp av svensk standard.
Man kan förutom de förslag som redan presenterats, flytta in ytterdörren i Attefallaren för att skapa 0,5 kvm avdragbar yta i Attefallstillbyggnaden och sedan låta mätkillen göra sitt. Den ytan (0,5kvm) som bildas mellan ytterväggen och ytterdörren är inte mätvärd enligt svensk standard.

Detta är en den enklaste lösningen på problemet som jag kan se hittills. Då är överytan borttrollad....
 
  • Gilla
challq och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.