Hej

Har letat massor men finner ej svar på min fråga. Kommunen återkommer inte med besked så fort häller.

Vi har ett uterum på ca 20m2 på baksidan av vårt hus (med bygglov). Vi sökte bygglov för att bygga ut detta uterum med 10m2 till, men fick avslag pga att det är prickad mark.

Någon som vet om det är OK att göra en attefallstillbyggnad på 10m2 på vårt befintliga uterum?
Denna utbyggnad kommer alltså sitta ihop med vårt befintliga uterum och inte med själva huvudbyggnadens fasad.

Ser ni några hinder med detta?

Hälsningar F.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Hemmakatten
Har för mig att en Attefallsutbyggnad endast går att göra på bostadshuset.
 
Hemmakatten skrev:
Har för mig att en Attefallsutbyggnad endast går att göra på bostadshuset.

Tack för ditt svar. Hoppas det inte stämmer :)

Ett uterum räknas som en tillbyggnad som jag förstått det. Man borde väl få göra en attefallstillbyggnad på en tidigare tillbyggnad som har bygglov?

Tycket det är lite knepigt att finna tydliga svar gällande attefallstillbyggnad.
 
Men om uterummet sitter ihop med huset så är ju utbyggnaden en attefallstillbyggnad och får således göras på prickad mark (men ej för nära granntomten)
 
Från GÖteborgs kommuns information om attefallstillbyggnad:

Tillbyggnad: Kan man bygga ihop befintligt garage med bostadshuset via en tillbyggnad?
Nej det är bara bostadshuset som kan byggas till och inte ett garage. Därför får tillbyggnaden inte vara ihopbyggd med både bostadshuset och garaget.


Detta besvarar väl frågan också? Man kan inte bygga ihop med ett garage eftersom det inte är ett bostadshus.
 
Nej, du får inte bygga ut en attefallstillbyggnad på en befintlig tillbyggnad, endast en attefallstillbyggnad på bostadshuset är tillåtet!
Reglerna är ganska klara.
Mvh P-A
 
Pagno skrev:
Nej, du får inte bygga ut en attefallstillbyggnad på en befintlig tillbyggnad, endast en attefallstillbyggnad på bostadshuset är tillåtet!
Reglerna är ganska klara.
Mvh P-A
Riktigt så enkelt är det väl ändå inte? Det beror på vilken typ av tillbyggnad du bygger till på...
 
På vilka byggnader får tillbyggnaden göras

Tillbyggnaden får byggas på en- och tvåbostadshus. Med enbostadshus avses ett bostadshus med endast en bostadslägenhet. Med tvåbostadshus avses ett bostadshus med två bostadslägenheter. (Tekniska nomenklaturcentralen 95, Plan- och byggtermer 1994)

En- och tvåbostadshus innefattar även fritidshus. Däremot omfattar det inte stugor som ingår i en hotellanläggning, semesterstugby eller en liknande byggnadsgrupp inom en fritids-, rekreations- eller turistanläggning.

Rätten att göra tillbyggnaden borde, precis som för friggeboden, gälla även för en- och tvåbostadshus på exempelvis arrenderad mark. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 697)

Tillbyggnaden får inte göras på ett komplementbostadshus. (jfr prop. 2013/14:127 sid. 29)

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 4b §

Hur många tillbyggnader får byggas

Den bygglovbefriade tillbyggnaden på högst 15 m2 får bara göras en gång. Det är alltså inte möjligt att först göra en tillbyggnad, och därefter ytterligare en tillbyggnad. Detta gäller även om den första tillbyggnaden är mindre än 15 m2. (jfr prop. 2013/14 127 sid. 33)
 
Har inte sett ett enda argument som talar emot TS ännu. Ni säger att man inte får Attefalla mot garage. Fine, garage är en komplementbyggnad. TS undrar om det är ok att bygga ut på ett uterum. Om det är en tillbyggnad som gjorts så upphör tillbyggnaden att vara en tillbyggnad så snart slutbesked ges. Däreftet är det en del av huset. Knäckfrågan i det här fallet torde ju vara hur uterummet betraktas och för att veta mer om det måste man veta mer om uterummet. Man får bygga uterum inom 15 kvm Attefall så varför man inte skulle få förstora ett uterum på samma grunder är för mig oklart.
 
Den bygglovbefriade tillbyggnaden på högst 15 m2 får bara göras en gång. Det är alltså inte möjligt att först göra en tillbyggnad, och därefter ytterligare en tillbyggnad. Detta gäller även om den första tillbyggnaden är mindre än 15 m2. (jfr prop. 2013/14 127 sid. 33)
 
Jo men TS skriver att de har ett 20 kvm uterum och nämner inget om tidigare Attefallstillbyggnad så jag ser inte att den lydelsen skulle vara relevant
 
Det kan såklart vara så att detta är ett område som måste avgöras i rätten men i så fall är det bara att köra och se var det landar. Det kostar inget att processa.
 
Det är just det som är problemet att han vill bygga ut en tillbyggnad.
Det är det som jag menade att reglerna är enkla, annars hade det varit möjligt att i oändlighet annektera en tillbyggnad i fastigheten och göra en attefallstillbyggnad i oändlighet (överdrivet av mig).
Jag förstår vad du syftar på, men det är inte regelmässigt förfarande. Det kan gå vägen, mest troligt inte, då kan det bli fråga om böter och rivning i värsta tänkbara fall.
Mvh P-A
 
Böter och rivning blir det väl först om man struntar i lov...

Jag ser inte varför det inte ska funka, att man bara får göra en tillbyggnad om max 15 kvadrat är ju en attefallstillbyggnad, vilket han inte har gjort någon, om jag söker bygglov för att förlänga mitt hus 5 meter så borde jag ju när denna åtgärden är gjord kunna söka attefallslov för att bygga ett inglasat uterum längs med väggen på min tillbyggnad som nu är en del av det befintliga huset.
Lika så borde jag väl även kunna söka bygglov för att bygga ut mitt hus 2 gånger.

Jag hade fyllt i papperna och skickat in och sett vad som hänt.
 
OM han har en fastighet med tillbyggt garage så är det inte säkert att han får bygga till 15m2 attefall på garaget. Garaget kan nämligen vara klassat som inte bostadshus i det läget. Skall han bygga ut En bygglovad inglasning med ytterligare 20m2 så skulle det kunna vara likadant. Det är bara att fråga kommunens handläggare, de har rätt svar i detta läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.