En fråga som jag vet har ställts innan men det verkar vara brist på svar.

Ponera följande:

Idag finns ett kök där det i yttervägg idag finns ett fönsterparti på ca 1,6 m bredd.

Jag vill öppna upp detta och göra en utgång till en byggnad som blir ett nytt matrum. Jag tänker mig att det bör kunna bli nånstans runt 6 meter långt och drygt 2 meter brett innermått. Om man räknar 60 cm per person bör matrummet ha plats för 10x2 = 20 personer, några färre om man inte vill sitta som packade sillar.

Jag sitter dock och funderar på vad det kan tänkas kosta. En byggkostnad som nämns är ofta 20 000 kr per kvm.

Jag tänker så här:
Bygganmälan/ritningar: 5 000 kr
Upptagning fönster>passage: 10 000 kr
Platta på mark: 35 000 kr

Material, klart till gips, inkl 2 fönster: 60 000 kr??????
Det finns ju byggsatser man kan köpa från 25 000 kr och uppåt för ett litet attefallshus.

Vi är då uppe i 110 000 kr i materialkostnad.

Tillkommer gör el/vvs - säg 15 000 kr inkl arbete och material (ett element och några uttag).
Montering och anslutning av utbyggnaden - 80 timmar(?) x 600 kr = 48 000 kr.

I runda slängar är vi då uppe i 173 000 kr. Det som tillkommer är lite ytskikt (färg, tapet, golv) som görs av mig, 10 000 kr. Pris 183 000 kr innan ROT. ROT uppskattas till 20 000 kr

Slutpris 163 000 kr eller 11 000kr per kvm.

Är detta orimligt? Eller vad är det som är feluppskattat i ovan beräkningar?
Har någon gjort en så pass, förhållandevis, liten utbyggnad och har svart på vitt vad det kostar?
 
ROT får du bara för arbetskostnad för jobb som du lejer ut.
 
2 meter i bredd känns lite för litet om du också ska klämma in ett bord ?

Samt om väggarna ska kläs med OSB före gips så blir det lite material spill. OSB skivor är i regel 2400mm breda.

2400 - 800(bord) = 1600mm
1600/2 = 800mm

800mm kvar för stol och passage utrymme, det är nog det minimala om du ska klämma in 20 personer där :)
 
El och VVS låter billigt om det ska vara med arbetskostnad i det priset.
 
P psjolin skrev:
2 meter i bredd känns lite för litet om du också ska klämma in ett bord ?

Samt om väggarna ska kläs med OSB före gips så blir det lite material spill. OSB skivor är i regel 2400mm breda.

2400 - 800(bord) = 1600mm
1600/2 = 800mm

800mm kvar för stol och passage utrymme, det är nog det minimala om du ska klämma in 20 personer där :)
Jag tyckte också det lät många människor men jag hittade inte mina gamla anteckningar som jag har för mig hade färre antal människor:D Men säg innermått 2,6 (ytter 2,8) x 4,95 (ytter 5,35) så borde det gå in 16 personer....=)
 
A A.G skrev:
El och VVS låter billigt om det ska vara med arbetskostnad i det priset.
Okey. Men om vi slänger på 15 000 kr till, tot 30 000 kr. Beroende på om det är vattenburen värme eller inte så faller ju VVS:aren bort...
 
ricebridge ricebridge skrev:
ROT får du bara för arbetskostnad för jobb som du lejer ut.
Japp, därför har jag räknat 30 % på monteringskostnad 48 tkr och lagt till schablon för platta och el med ca 6 tkr.
 
Nybyggnadskarta har du missat.
 
Vi byggde en liknande utbyggnad och vi hamnade ungefär på 250 000. En sak som blev dyrare för oss jämfört med din beräkning är grunden. Det beror självklart hur dina förutsättningar ser ut, men vi hamnade på ca 50 000. Det som tillkommer utöver som kan bli dyrt är t.ex. tapeter, golv, belysning. Vår el och VVS landade på ca 20 000.
 
A Andreas_jti skrev:
Vi byggde en liknande utbyggnad och vi hamnade ungefär på 250 000. En sak som blev dyrare för oss jämfört med din beräkning är grunden. Det beror självklart hur dina förutsättningar ser ut, men vi hamnade på ca 50 000. Det som tillkommer utöver som kan bli dyrt är t.ex. tapeter, golv, belysning. Vår el och VVS landade på ca 20 000.
Följdfråga 1: Innan eller efter ROT (om efter, är det 30% eller 50%).
Följdfråga 2: Hur mycket gjorde ni själva, om något?
 
H hellohello skrev:
Följdfråga 1: Innan eller efter ROT (om efter, är det 30% eller 50%).
Följdfråga 2: Hur mycket gjorde ni själva, om något?
Det är 250 000 efter rot 30%.

Vi gjorde i princip bara ytskick själva.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Nybyggnadskarta har du missat.
Inte alla kommuner som kräver detta vid tillbyggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.