Hej

Tänkte köpa/bygga Attefallshus, vill ha detta så nära tomtgränsen, problemet är att kommunen äger denna mark, och finns inga planer på att bygga nåt där, får ej köpa mer mark, samt att ev byggnad måste stå 4.5m från tomtgräns, vilket känns långt bort, hade jag haft en granne där så kunde det flyttas närmare med deras samttycke, undrar hur kommunen ställer sig till detta? Ej pratat med dem än, samt att bygganmälan ej gäller om detta skall byggas som permanent bostad, då gäller andra regler, tänkte bygga ”Spa/relax med gästrum” hur ska man börja? Bygglov är inte markägare,

Sista utvägen är att bygga ett hus hjul..

Tack för inputs
 
Att man får bygga hus på hjul är en myt, det är bygglovspliktigt också.

Kommunerna brukar i 99% säga nej till att bygga närmre än 4,5m är min erfarenhet, men fråga bör du likväl göra. Ta skriftligt svar bara.
 
Om den kommunala marken räknas som allmän mark så får de inte bevilja ditt bygge, eller om de skulle bevilja det så är medgivandet ändå ogiltigt.

Men all kommunal mark är inte allmän mark, så det kan gå att få ett medgivande. Annars får du begära bygglov, det kan gå igenom som mindre avvikelse även om det ligger nära gränsen.
 
Många kommuner resonerar så att om någon frågar kommunen som markägare om lov att bygga inom 4,5 m så måste kommunen fråga alla kommuninvånare då det är dom som "äger" kommunen.
 
Det är det som gäller rent juridiskt om det gäller allmän mark. Det är nog tom. alla invånare i Sverige som gäller då. Men all kommunal mark är inte allmän.

Men det är alltså inget som vissa kommuner har hittat på.
 
Mig veterligen krävs inget bygglov med saker på hjul, se alla skyltar efter alla vägar på lastbilssläp mm, om jag ställer en villavagn på tomten på 35kvm så går väl det bra utan bygglov!
 
BirgitS
De skyltarna måste flyttas omkring om det inte ska behövas bygglov för dem, så om du flyttar omkring ditt hus på hjul några gånger om året så går det nog bra att ha det utan bygglov.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Mig veterligen krävs inget bygglov med saker på hjul, se alla skyltar efter alla vägar på lastbilssläp mm, om jag ställer en villavagn på tomten på 35kvm så går väl det bra utan bygglov!
Hänvisa gärna till en paragraf i PBL, ska bli kul när du leter ihjäl dig.
 
Jäklar, då måste jag söka bygglov för vår 7m husvagn också som står på tomten hela året minus nägra dagar..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jäklar, då måste jag söka bygglov för vår 7m husvagn också som står på tomten hela året minus nägra dagar..
Nej, man har precis förändrat den lagen. Om du använder tomten som uppställningsplats (dvs förvaring i väntan på användning) behöver du inte söka bygglov. Om du ställer husvagnen på tomten i syfte att bo i den måste du söka bygglov. Logiskt, eller hur?
 
Eller...luddigt
 
Var i kontakt med kommunen idag, inga större problem att få det närmare än de 4.5m, enligt detaljplanen så fick komplementbyggnad stå 2m från tomtgräns, alltså bygglov, så då bygger jag 45kvm istället och får mer riktigt hus.

Men frågan är hur mycket mer bök det blir med ett bygglov, samt om man ska ha detta som bostad krävs mer krav, alt skriva Spa/relax, men detta skall väl besiktas, samt att krav som skall uppfyllas om det skall vara bostad, BBR krav, Handikappanpassat, tillgänglighet, ventkrav, mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.