Hej!
Jag har nyss köpt ett hus med ett fristående uterum på cirka 25 kvm.
Jag går i tankarna att bygga ett attefallshus för uthyrning på tomten, men undrar om det ens är möjligt då uterummet går som attefallshus i papprena!

Hur funkar det med byggnader som inte är attefallshus, får jag bygga ändå, men med jobbigare bygglovsprocess?
 
T Troycino skrev:
Hej!
Jag har nyss köpt ett hus med ett fristående uterum på cirka 25 kvm.
Jag går i tankarna att bygga ett attefallshus för uthyrning på tomten, men undrar om det ens är möjligt då uterummet går som attefallshus i papprena!
Som jag förstår det kan du bara ha ett attefallshus på max 30m2
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Första frågan är ju om det alls är ett attefallshus. Om det fristående uterummet har uppförts efter 1 augusti 2020 efter en anmälan om att detta attefallshus ska uppföras och det har getts startbesked så är det ett attefallshus. (Har det skett före detta datum, anmälan/startbesked inte har getts o s v så är det ett svartbygge.)

Då går det inte att uppföra ett andra attefallshus associerat med bostadsbyggnaden utan att riva det fristående uterummet eller söka bygglov i efterhand för det så att det inte längre är ett attefallshus.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Första frågan är ju om det alls är ett attefallshus. Om det fristående uterummet har uppförts efter 1 augusti 2020 efter en anmälan om att detta attefallshus ska uppföras och det har getts startbesked så är det ett attefallshus. (Har det skett före detta datum, anmälan/startbesked inte har getts o s v så är det ett svartbygge.)

Då går det inte att uppföra ett andra attefallshus associerat med bostadsbyggnaden utan att riva det fristående uterummet eller söka bygglov i efterhand för det så att det inte längre är ett attefallshus.
Läste du inte #1? Uterummet går ju som attefallshus i papprena.
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Läste du inte #1? Uterummet går ju som attefallshus i papprena.
Nyinköpt hus, kan ju vara så att säljarna har missförstått och trott att det är ett attefallshus fastän det inte är det. Jag föreslår alltså att TS kollar att det stämmer genom att ta del av startbeskedet och kolla att byggnaden är anmäld också är den som står på tomten. Inte första gången det blir fel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nyinköpt hus, kan ju vara så att säljarna har missförstått och trott att det är ett attefallshus fastän det inte är det. Jag föreslår alltså att TS kollar att det stämmer genom att ta del av startbeskedet och kolla att byggnaden är anmäld också är den som står på tomten. Inte första gången det blir fel.
Yes, finns papper på uterummet. "Uppförande av bygglovsbefriad komplementbyggnad, glaspaviljong" jag tolkar det som att man byggt uterummet som en attefallare? Finns det då någon chans att bygga en riktig attefallare eller är det kört?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tomture61
T Troycino skrev:
Yes, finns papper på uterummet. "Uppförande av bygglovsbefriad komplementbyggnad, glaspaviljong" jag tolkar det som att man byggt uterummet som en attefallare? Finns det då någon chans att bygga en riktig attefallare eller är det kört?
Du har 5 kvm attefallshus kvar att bygga 🙃
 
T Troycino skrev:
Finns det då någon chans att bygga en riktig attefallare eller är det kört?
Riktigt attefallare är det redan då uterummet faller inom reglerna för attefallshus. Att bygga ytterligare attefallshus är då uteslutet om det inte räcker som tidigare skrivits med 5m2 eller om uterummet rivs.
Om inte blir det då istället bygglovspliktigt och då är du helt i händerna på eventuell detaljplan och vad denna säger.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D dwd skrev:
Riktigt attefallare är det redan då uterummet faller inom reglerna för attefallshus. Att bygga ytterligare attefallshus är då uteslutet om det inte räcker som tidigare skrivits med 5m2 eller om uterummet rivs.
Om inte blir det då istället bygglovspliktigt och då är du helt i händerna på eventuell detaljplan och vad denna säger.
Okej, tack :) Vad jag kan tyda så finns det inget i detaljplanen angående detta, men den är däremot från 1966.

I detaljplanen är där vår tomt ligger står det Böa II Utskrift ur detaljplan med text som anger användningen av område betecknat med B för bostadsändamål och handel.
Svartvitt foto av en gammal textsida som beskriver byggregler, taget från en detaljplan från 1966.
Närbild av text ur detaljplan som anger användning av område A för allmänt ändamål.
Utdrag från detaljplan med text om begränsning av byggnads höjd inom angivet område, högst 4,5 respektive 7,5 meter.


Får helt enkelt höra av mig till kommunen gissar jag?
 
T Troycino skrev:
Okej, tack :) Vad jag kan tyda så finns det inget i detaljplanen angående detta, men den är däremot från 1966.

I detaljplanen är där vår tomt ligger står det Böa II [bild]
[bild]
[bild]
[bild]


Får helt enkelt höra av mig till kommunen gissar jag?
Är du säker på att det står A på din fastighet? Står det något om uthus/komplementbyggnad? Finns någon max byggnadsarea angiven?
 
M MetteKson skrev:
Är du säker på att det står A på din fastighet? Står det något om uthus/komplementbyggnad? Finns någon max byggnadsarea angiven
Första huset, så lite dålig kolla på vart man hittar. Har kollat https://etjanster.stockholm.se/Bygg...e-planer/sok-via-karta?journalNumber=Pl 6083A
för att få fram detaljplanen och får fram följande

Skärmdump av dokument med detaljplan för byggområde, text om användning och restriktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur detaljplan med regler för byggnadsätt, utnyttjandegrad, tomstorlek, byggnads höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utdrag ur en äldre detaljplan med text gällande våningsantal och förbud mot utfart, daterad 18 januari 1966.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utdrag från en detaljplan med texten "Böa II" och en symbol som representerar en klassificering eller zonindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böa II står det i vårt område och en 4 med streck under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.