Tänkte uppföra enkelt attefallshus på tomten. Tänkte bygga själv , enkelt enplan på plintar. golvyta 25kvm med sluttande tak. Skickade in bygganmälan med ritningar och tomtskiss. Fick nu backning fr stadsbyggnadskontoret här i Sthlm då de önskar komplettering med U-värdesredovisning samt kontrollplan. Suck!
finns det ngn bra mall att använda för dessa?
Mvh
Rutger Elinder
 
Tyvärr är de olika petiga beroende på kommun och handläggare så det finns ingen mall. Vissa kommuner har exempel på sina hemsidor, men långt ifrån alla. Jag tittade själv på så många som möjligt från lite olika kommuner och gjorde en egen kontrollplan då min kommun inte redovisar några exempel. Det tog många (många) vändor fram och tillbaka innan den blev godkänd. Är det inte vatten/avlopp där så är det marginellt enklare. Jag har smått otroliga 80 (!) punkter i min kontrollplan. Hade säkert räckt med 10 om jag vetat exakt vad de var ute efter (tro inte att de berättade det för mig, det skulle ju vara för enkelt). Jag har ändå haft en välrenommerad byggfirma för att utföra många moment. Hjälpte inte ur kontrollplan-synpunkt då jag var byggherre/konstruktör. Det roligaste var när de refererade till bygglagen och att jag saknade en specifik paragraf kopplat till kontrollplanen. Jahapp tänkte jag, det ju fan också. Plöjde igenom bygglagen en kväll och kom fram till att min handläggare hade fel sett utifrån klassning på byggnad etc. Känns som de bara ville jävlas på slutet. Fick skriva in något i stil med ”omfattas ej men enligt generella direktiv avseende stycke xx paragraf y kommer det utföras enligt stycke z paragraf m” Inte ordagrant med ungefär så. Efter detta var det en el-säkerhets-beskrivning som saknades, trots att jag har en elfirma som utför samt besiktigar anläggningen. ”Säker el” tror jag det hette som också skulle refereras till kontrollplanen.
Vidare var det bilagor så som brandskyddsdokument, Redovisning av brandklassning och något mer som jag inte kommer på nu på rak arm. Slutade med att jag skickade in måttsatta sektionritningar och allt möjligt som inte skall behövas men som jag ändå tagit fram som underlag till byggfirman.

Som sagt, olika för olika kommuner och handläggare.

Kommer det in dokument från en arkitekt så är min uppfattning att det klubbas igenom snabbt. En anledning gissar jag är att de ju faktiskt vet vad de jobbar med och hur det skall skrivas för att bli godkänt. :)

hoppas jag inte avskräckte dig nu, jag tror (och hoppas) att mitt fall inte är helt representativt för medianen :crysmile:
 
Är det ett komplementbostadshus eller en komplementbyggnad typ förråd, gäststuga eller liknande du tänkt bygga?
 
Bart Bart skrev:
Är det ett komplementbostadshus eller en komplementbyggnad typ förråd, gäststuga eller liknande du tänkt bygga?
Bart Bart skrev:
Är det ett komplementbostadshus eller en komplementbyggnad typ förråd, gäststuga eller liknande du tänkt bygga?
Hej!
tänkt som extra hus för tonåringarna att hänga i. Inget VA kommer dras in. Tänkte beställa Vibostugan Njuta Funkis 25. Ringde Vibostugan som tyvärr inte hade ngn färdig mall. De sa att det inte skulle behövas men försök säga det till sur handläggare på byggnadskontoret,,,
 
Min tanke är ju att om det inte är en permanentbostad så är egentligen kraven BOA, placering och nockhöjd.
En kontrollplan kan kommunen ställa krav på, men en U-värdesredovisning eller energideklaration finns det inga krav på för en komplementbyggnad. Testa att bara skriva hur mycket eller lite isolering det blir.

Jag har en förenklad kontrollplan. Finns här: https://www.dropbox.com/s/u4vgwpgpf4lazu7/Kontrollplan.docx?dl=0

Välj att ladda ned filen så kan du redigera i den.
 
Bart Bart skrev:
Min tanke är ju att om det inte är en permanentbostad så är egentligen kraven BOA, placering och nockhöjd.
En kontrollplan kan kommunen ställa krav på, men en U-värdesredovisning eller energideklaration finns det inga krav på för en komplementbyggnad. Testa att bara skriva hur mycket eller lite isolering det blir.

Jag har en förenklad kontrollplan. Finns här: [länk]

Välj att ladda ned filen så kan du redigera i den.
stort tack!
Ska skicka in en kontrollplan under veckan och använder gärna din mall. Försökt få till ett telefonmöte med handläggaren på byggnadskontoret men inte helt lätt att komma fram. Hoppas kunna slippa u-värdesredovisningen.
mvh
Rutger
 
I värsta fall skriver du bara att det är oisolerat. Du kan ändra hur mycket du vill på isoleringen i efterhand. För övrigt ska det stå BYA, inte BOA i mitt tidigare inlägg.
 
Tack för svar!
när man letar runt på nätet verkar det inte som det ska behövas u-värdesredovisning för ett icke permanent hus som en attefallare. Har idag mailat handläggaren för mitt ärende där jag frågade detta på ett trevligt sätt samt att jag skrev in isolerings tjocklek som ingår i byggsatsen samt fönstrens u-värden på 1.1. Hoppas det räcker. Skickade också in en förenklad kontrollplan. Väntar nu spänt på svar…
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.