Hej

Man får ju bygga utan bygglov, men bygganmälan krävs ett attefallshus som garage.

Jag vet att när jag tidigare byggde ett garage och det krävdes bygglov så fick jag inte placera garaget närmare vägen än 5,5-6 meter bara för att bilen skulle kunna stå framför garaget.

Attefallshus får ju även byggas på prickad mark, men är det någon som vet om denna regel med 5,5-6 meter även gäller "attefallsgarage"?
 
O
Som jag har förstått det hela, så är "ända" regeln är 4m i från tomtgränsen. Eller om det är 4,5m...
Det kan kanske finnas någon regel om hur nära andra byggnader det får placeras...
 
4m är det som gäller men bygganmälan krävs samt att du får nog inte bygga på prickad mark. Minns en kvinna som byggde på prickad mark och efteråt var hon tvungen att riva det så hon lade ut det på blocket för den som ville komma och hämta huset om jag minns rätt :)
 
S
Napster skrev:
4m är det som gäller men bygganmälan krävs samt att du får nog inte bygga på prickad mark. Minns en kvinna som byggde på prickad mark och efteråt var hon tvungen att riva det så hon lade ut det på blocket för den som ville komma och hämta huset om jag minns rätt :)
4 eller 4,5 meter? Vilket gäller? Hade för mig att det var 4,5
 
Det kanske skiljer sig mellan kommunerna, i mitt fall var det 4m.
 
O
4,5m enligt Boverket
 
O
Man får bygga på prickad mark...
 
S
Napster skrev:
Det kanske skiljer sig mellan kommunerna, i mitt fall var det 4m.
Jo, för ditt hus kanske gäller 4 m enligt just din detaljplan. Attefallshus däremot är en lag. För attefallshus gäller alltid 4,5 m oavsett vad detaljplanen säger. Det är tom så att "lagen" övertrumfar samtliga detaljplaner. Alltså oavsett var i sverige. (Och det är just detta som kritiseras.):)
 
O
styren skrev:
Jo, för ditt hus kanske gäller 4 m enligt just din detaljplan. Attefallshus däremot är en lag. För attefallshus gäller alltid 4,5 m oavsett vad detaljplanen säger. Det är tom så att "lagen" övertrumfar samtliga detaljplaner. Alltså oavsett var i sverige. (Och det är just detta som kritiseras.):)
Förutom vissa detaljer som strandnära och historiska kvarter...
 
Tack för alla svar. Har tänkt om lite och avståndet till gatan blir inget problem. Dock måste jag höra med grannen för det kommer väldigt nära tomtgränsen. Om jag har förstått det rätt så om jag har grannens medgivande räcker det med bygganmälan.

Ni som har byggt attefallshus/garage hur mycket har kommunen varit inblandad? Läser man på boverket så är det en massa steg. När jag sist byggde dubbelgarage (bygglov för 12 år sedan) fick jag bara ett Ok och det var bara att köra igång.
 
De krävs betydligt mer än vad man tror. Bygganmälan och bygglov torde vara stor skillnad men det är faktiskt inte speciellt stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.