Jag har ett gällande rivningslov för huvudbyggnaden på en lantbruksfastighet. Jag har inte slutanmält huset som rivet och rivningslovet går ut om 1.5 år. Frågan är nu om jag kan bygga ett attefallshus på tomten utan ett bygglov?
 
Claes Sörmland
Har du rivit huset i den fysiska världen? Finns inte huset kan du ju inte uppfylla lagtextens lydelse: "omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus"
 
Ja, huset är rivet i praktiken, men inte i teorin så att säga. Tänkte att det fanns ett kryphål där man kunde använda sig av...
 
Claes Sörmland
P Pimpsten skrev:
Ja, huset är rivet i praktiken, men inte i teorin så att säga. Tänkte att det fanns ett kryphål där man kunde använda sig av...
Då är det kört, du söker rivningslov för handlingen att riva huset och du får klartecken att påbörja denna handling med startbeskedet. Huset har inget väsen i sig som man söker rivningslov för.

Nu finns inte huset mer eftersom att du har rivit det. Vill du bygga ett nytt så får du söka nytt bygglov för den handlingen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Huset är alltså att betrakta som rivet iom att startbeskedet är beviljat, om jag förstår dig rätt?
 
Det är nog enklare än så. Huset är att betrakta som rivet om det inte längre står kvar.
 
  • Gilla
Exkroken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.