Har köpt mig en tomt med ett gammalt hus i sämre skick. Tänkte bygga ett attefallshus för att bo i medans jag tar mig an de större huset. Attefallaren är sen tänkt att bli gäststuga i förlängningen. Gjorde en ritning men är lite fundersam över dimensionering.

För att få ett luftigare loft har jag tänkt att skippa hanabanden i takstolarna. Förstår att de kommer bli rätt mycket tryck utåt på väggarna när taket utsätts för last. Tänkte att man lägger en limträbalk som nockbräda.

1. Vilken dimension på nockbrädan?
2. Behövs en stolpe? I så fall hur nära gaveln kan stolpen vara?
3. Vilken dimension på takstolarna? (22 grader)
4. Hjälper det om man sätter hanaband där de ej är loft?

5. Dimension på reglar till loftet(spännvidd på ca 220 cm)? Dimension på reglar på väggen under loftet?

6. Hade tänkt mig 95 + 45 liggande i vägg är det för klent?

3D-ritning av stommen till ett attefallshus med måttangivelser och limträbalk som nockbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsritning av attefallshus med måttsatta dimensioner, utan hanaband i takstolen, på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Jag bygger ett attefall med loft liknande din ritning. 3.9m bred, 7,7m lång. Öppet upp i nock hela vägen. Byggde takstolar utan hanband i dubbla 45×220 spiklimmade som en takstolsleverantör räknade fram. Blev stabilt.
 
Roligt projekt håller på att rita något liknande men i mitt fall är det ett garage. Det du behöver ändra är till en limträbalk(pelare) som håller upp nockbalken.

Här är en länk till en kalkylator för att räkna ut vilken dimension på nockbalk,takåsar och pelare. Välj vars du bor i landet så det blir korrekt med snömängd den ska klara av. Lycka till

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/
 
Grundram i limträ för Attefallshus med byggplats och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppförande av ett Attefallshus i trästomme, under konstruktion med byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attefallsstuga under konstruktion med limträ i byggfas, omgiven av skog och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attefallshus under konstruktion med röda väggar, plåttak och synliga limträdetaljer mot en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag byggde ett Attefall för två år sedan med limträ i nock, den var 56x600 sedan 220 till takåsar. stugan är 4x6 meter. Grundram i limträ för Attefallshus med byggplats och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använde även limträ från byggmax till grunden för själva yttre ramen. Jag köpte 2 st 4,2x600 samt 2 st 4,2x400 sedan 45x145 i golvet.

Väggarna har jag 45x45 x 45x120 x 45x45 sedan liggande hyvlad råspont invändigt.

Totalkostnad ca 96000 kr
 
Ser nu på bilden du ritat att jag missade hur nockbalken har stöd neråt. Det du ritat borde vara tillräckligt med stöd för att hålla upp nockbalken och inte vara i behov av en limträ pelare som jag tidigare föreslog.
 
V Vaz1500s skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Jag byggde ett Attefall för två år sedan med limträ i nock, den var 56x600 sedan 220 till takåsar. stugan är 4x6 meter.[bild]
Jag använde även limträ från byggmax till grunden för själva yttre ramen. Jag köpte 2 st 4,2x600 samt 2 st 4,2x400 sedan 45x145 i golvet.

Väggarna har jag 45x45 x 45x120 x 45x45 sedan liggande hyvlad råspont invändigt.

Totalkostnad ca 96000 kr
Ser ingen grundmurspapp på bilderna, plattorna till grundläggningen riskerar väl att få fukt både uppifrån med den valda placeringen och betong brukar suga vatten även underifrån.
 
Blacklight Blacklight skrev:
Roligt projekt håller på att rita något liknande men i mitt fall är det ett garage. Det du behöver ändra är till en limträbalk(pelare) som håller upp nockbalken.

Här är en länk till en kalkylator för att räkna ut vilken dimension på nockbalk,takåsar och pelare. Välj vars du bor i landet så det blir korrekt med snömängd den ska klara av. Lycka till

[länk]
Ah kanon! (y)
Grymt bra sida. :D

Bara yttervägg reglar och väggen som ska bära loftet kvar o klura på då. Blir nog att ta 45x120 istället för 45x95 även om tar lite av boytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.