Går det att sälja ett Attefalshus med markarrende? Och vilka regler gäller? (1. ) Byggnaden räknas väl hus på ofri grund, alltså som lösöresköp ? (2) Arrendet är väl ett hyresavtal enligt hyreslagen. Och kan beloppet vara ett rörligt självkostnadspris. Som om tomten vore friköpt? ( 3) Vilka skatter behöver betalas av respektive? Mvh, PerOF
 
Finns det redan ett hus på fastigheten?
 
Jaa. Jag har en så kallad huvudbyggnad på tomten. Och det är också första paragrafen i Attefallslagen tror jag. Det är dom andra paragraferna jag inte känner till. Mvh, PerOF
 
O
Jag känner till en till paragraf, max 25kvm :p
 
Det går med frågan är vem som vill köpa istället för hyra?
 
I inlägg på forum syns att största hindret är att det inte går att överlåta arrenden. Lagstiftaren har därmed täppt igen möjligheten att köpa och sälja arrenden fritt på andrahandsmarknaden. Utan lagfart, pantbrev, reavinstskatter och andra avgifter. För att ändå möjligöra detta behövs förmodligen ett arrende som upplåts med "plug and play". Med en teknikbox med färdig anslutning till vatten, avlopp och el. Det fria eller ofria huset ställs på en iordningställd grusbädd. Mvh, PerOF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.