Hej!

I slutet på u-värdes tråden beskriver jag mitt Attefallshus https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/252168-u-varde-berakning-4.html

Jag fick lite bakläxa på det mesta och bl.a. handritade ritningar gick inte hem i Tyresö. Jag letar numera efter någon som kan hjälpa mig att plocka in ritningarna i CAD och få fram lite hantveksmässiga utskrifter :)
(har inte tid att lära mig Sketchup tyvärr, småbarn, jobb mm tar all tid)

Iaf till frågan så fick jag nedan förslag till kontrollplan.

Det jag går bet på mest är hur man skall redogöra att brandkyddet uppnås? Jag har kikat en del i Boverkets byggregler, kapitel 5...men blir mest förvirrad.
Är det någon som har tips här hur det brukar gå till så tar jag emot det tacksamt!

Förslag till kontrollplan
- Placeringen kontrolleras genom utstakning och lägeskontroll, av certifierad mätkonsult (S). (Fråga kommunens mät- och kartavdelning om detta.)
- Redogör för hur du ska kontrollera att tillräckligt brandskydd uppnås, enligt Boverkets byggregler, kapitel 5.
- Redogör för hur du kontrollerar att erforderligt skydd mot fukt uppnås i konstruktionen, särskilt kring de byggnadsdelar som ansluter våtrumsdelen. Använd med fördel Boverkets byggregler, som underlag att kontrollera mot. (Kapitel 6 för hygien, hälsa och miljö. Här finns bra regler om fukt, ventilation m.m.)
- Redogör kontrollpunkt för hur du avser kontrollera att konstruktionen motsvarar den energianvändning du uppgett i din U-värdesberäkning.
 
Hej. Brandskyddet beror ju på hur nära bostadshuset din stuga ska stå. Är det närmare än 8 (eller är det 6)meter så kräva att väggen klarar EI 30 har jag för mig. Det enda jag gjorde var att beskriva hur väggen var uppbyggd, oftast kommer man upp i EI 30 utan större problem.

http://www.traguiden.se/konstruktio...nde-vaggar/vaggar---brandavskiljande-formaga/

Där har du lite info om vad som krävs för de olika klassningarna
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Hej Mattias och tackar för svaret!

Nu har jag ca 12meter till huvudbyggnaden, men 5meter till tomtgräns. På andra sida tomtgränsen finns ingen byggnad på +12meter.

Frågan om det är EL30 som gäller ändå för att man är nära tomtgräns? ...och isåfall så är det väl bara väggen mot tomtgränsen som då behöver ha EL30...om jag förstått det hela rätt?

Tackar för eventuella svar på mina spörsmål :)
 
Låter underligt att kommunen ställer så höga krav på en bygganmälan gällande Attefallshus. Finns det någon annan i Sthlms-området som har ansökt om detta? Handläggaren verkar ha fått en 200 kg limträbalk i huvet :(
 
Jo, tydligen har andra i Tyresö lagt ned sina drömmar på Attefallshus eftersom det varit kämpigare än man trott.
Dock har jag sett ett par stycken så det borde inte vara omöjligt.
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få för att få till en tillfredställande kontrollplan enlig ovan punkter! :)
(första punkten med utmätning fixar jag nog)
 
Jag ska ta fram en kontrollplan från nacka kommun, pm:ar dig om jag hittar åt den via min vän.
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Hej Jonathan och jag tar tacksamt emot kontrollplanen om du hittar den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.