Hej alla.

Tänkte dela med mig lite löpande av bygget av mitt attefallshus (komplementbyggnad) som jag har gått och vänt och vridit på under lite mer än ett år och äntligen kommit igång med.
Jag vill med denna tråd ge en bild av de moment som jag har fått gå igenom för att komma till skott med det hela samt delge en komplett kostnadssammanställning moment för moment.

Tanken i grunden är att bygga en komplementbyggnad som ska kunna fungera som gästhus/kontor, men även för att barnen ska ha möjlighet till (tidsbegränsad) egen hushållning under eventuella framtida studier eller liknande. Byggnaden uppförs i Göteborgs kommun vilket kan vara bra att ha i åtanke eftersom kostnader för bygganmälan etc kan skilja sig en hel del från kommun till kommun.

Tanken har alltid varit att ha ett sovloft, men jag hittade ingen bra färdigstomme som tillgodosåg mina önskemål kring takhöjd på loftet, trapp upp till loftet istället för stege, tillgänglighetsanpassat på nedervåningen och dessutom passa in på en tomt med ett 20-tals trähus. De flesta färdighusen som ger någon vettig takhöjd på loftet där man inte behöver leka Rambo krypandes i leran för att ta sig till sängen hade pulpet tak vilket jag fått stränga order från hon som bestämmer att det inte fick uppföras på våran tomt då det inte skulle passa in. Därför ritade jag eget! Det blev en lösvirkeskonstruktion med 2,1m i takhöjd i badrum, 1,5m på sovloftet, ett förrådsloft med lägre takhöjd, en öppen planlösning med kök, vardagsrum och matplats med till hälften 2,4m takhöjd och till hälften fritt upp till nock.

Grundläggningen är platta på mark som är till största delen nedgrävd så att plattans ovankant är 5cm ovan marknivå för att ge så mycket fri höjd som möjligt inne i byggnaden med tanke på atteallsreglernas höjdbegränsning. Grundläggningen och elen är de delarna av bygget som jag har valt att leja bort (elen är inte mycket till val). Resten har jag tänkt genomföra själv under sommaren, hösten och vintern för att få ro i min lilla kontorssjäl.

Jag laddar upp lite bilder som visar tomten innan ingrepp, samt påbörjan på plattan och anslutning av avlopp, vatten och el.
 
  • Tomt med gräs och träd där ett attefallshus ska byggas, med utmarkerad plats för grundläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd schakt i gräsmatta för grunden till ett attefallshus, med en hög av grus och jord till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt med gräsmatta och fruktträd före bygge av attefallshus, grävningsarbete synligt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person förbereder marken för attefallshus genom att gräva och köra bort jord med skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för ett attefallshus med synliga avloppsrör och elanslutningar, omgivet av gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234 och 4 till
  • Laddar…
I början så velade jag mycket kring huruvida jag skulle bygga en komplementbostad eller en komplementbyggnad. Såhär i efterhand känns valet för min del relativt enkelt. Eftersom mitt syfte inte är att hyra ut det permanent, utan använda det som gästhus etc men även ha möjligheten att hyta ut det under en kortare period så blev det logiskt en komplementbyggnad.
Göteborgs kommun kräver vid bygge av komplementbostad en kontrollansvarig, skatteverket taxerar det som egen fastighet, det finns risk (fick ingen klarhet i Göteborg) att man får betala ytterligare en lägenhetsavgift för VA samt att det räknas som en näringsfastighet och därmed gäller inte skattelättnaderna för privatuthyrning om man bygger en komplementbostad. Återigen, eftersom jag inte tänkt ha huvudsakligt syfte att hyra ut så blev det i slutändan ett enkelt beslut.

Det som krävdes i bygganmälan va en planritning, sektionsritning, fasadritning och placering på en "enkel nybyggnadskarta". Under bygganmälningsprocessen fick jag komplettera med en konstruktionsritning och kontrollplan eftersom jag glömt dessa i min iver att få in ansökan.

Nybyggnadskarta måste beställas av Lantmäteriet och kostar en liten slant. Fastigheten är gammal och några millimetersäkra markeringar för tomtgränser kunde jag tyvärr inte hitta. jag stegade ut ut och gissade mig till placeringen jag ville ha på nybyggnadskartan och höll tummarna. 4 veckor efter ansökan damp ett startbesked ner i brevlådan. i det fanns krav på att beställa lägeskontroll av byggnaden. Eftersom jag inte riktigt hade koll på vart gränsen gick så valde jag att även beställa en utstakning.

Kostnader än så länge:

Enkel Nybyggnadskarta: 896:-
Bygganmälan: 2822:-
Utstakning samt förskottsbetalning på lägeskontroll: 5376:-

Plattan som dem håller på med offererades till ett belopp på: 81250:- (50000 material och 31250 arbete).
Lite småsaker som slang till el och golvvärme etc har jag fått stå för utöver ovan kostnader, cirka 3500:-

Subtotal vid plattans färdigställande ska därmed landa på: 93844:-

Huuu... kommer spränga budget innan stomresning!
 
  • Gilla
Annen och 2 till
  • Laddar…
L
Spännande projekt det skall följas. En liten fråga så här långt, jag tycker grunden låter dyr eftersom underlaget redan är klart. Tror vi hamnade på 30000kr totalt för 24kvm uterum. Då gjorde vi mycket själva men kantelement osv 10000kr, betong 10000kr, makadam 2000kr
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Spännande projekt det skall följas. En liten fråga så här långt, jag tycker grunden låter dyr eftersom underlaget redan är klart. Tror vi hamnade på 30000kr totalt för 24kvm uterum. Då gjorde vi mycket själva men kantelement osv 10000kr, betong 10000kr, makadam 2000kr
Jag håller med. Själv hade jag uppskattat cirka 25-30tusen om jag gjort det själv offerterna jag fick in sträckte sig från 80'-240'. Vet inte riktigt vad man tänker när man offererar en kvartsmiljon för en attefallsgrund. I vilket fall har jag fått höra att det är omhändertagandet av schaktnassorna som kostar. De har grävt ut 30kvm cirka 55cm djupt, så det blir en del. I vilket fall så stod jag och vägde mellan 30' egenarbete eller 80' utlejt. Dvs en diff på 50' vilket såhär i efterhand när jag sett mängden arbete är helt acceptabelt :)
Idag fylldes formen med cement, ska bli spännande att se hur det hela ser ut när jag kommer hem (är i Tyskland).
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Lite bilder som jag tog i helgen. Ett på grunden innan gjutning och två rörande avloppsanslutningen. Intressant "muff" som används för att ansluta plastavlopp mot gammal keramikledning. När hålet väl va upptaget i det gamla avloppsröret så möttes vi av ett kliniskt rent rör. Efter att den första förtjusningen lagt sig hos byggaren så växte oron snabbt kring huruvida det va rätt ledning som all tid lagts ned på att lokalisera och koppla på. Jag sprang snabbt in i huset och spolade i toan samt slog på kranen. Något senare hördes glädjeropen från trädgården :)
Misstänker att rören har spolats någon gång under åren eftersom dem legat på plats i närmare 60år. Annars så fungerar glaseringen på keramiken fantastiskt bra!
 
  • Grund med armeringsjärn förberedd för betonggjutning, plastdistancehållare synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anpassningsmuff för avloppsanslutning mot gammal keramikledning på gräsmatta med öppen grävning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastavloppsrör ansluta till gammalt keramikledningsrör i utgrävd grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Varför ansluter ni med en 90-graderare på avloppet?
 
Bra fråga. Absolut inte optimalt. Det är lite svårt att se på bilderna, men det är en rätt stor höjdskillnad mellan rören, om det kan ha bidragit. Hoppas iaf att det inte ska ställa till några problem.
 
Det är väl 2 st 45 graders på bilden som ansluter?
 
Helt rätt. Däremot i 90 graders vinkel mot keramikröret.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
inte fått i mig kaffet än :) Nu ser jag vad noseone menar.Borde inte bli problem med det där, fallet på stamen bör vara bra nog för att få bort spillet från huset, se till att ungarna/gästen inte skiter hårda korvar som stannar :)
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Det kommer ju stoppa mot keramikröret, vattnet rinner unden och papper och annat ligger kvar. Inte optimalt. Jag hade bytt till ett Y.
 
Mmm, vi får se hur det blir. Hålet är nu återfylly, så det blir till att ta en till flera kalla i solen och hugga tag i spaden om det strular. Vid akuta problem så har jag accessounkter där jag kan spola igenom systemet.
 
Plattan gjuten.
 
  • Nyligen gjuten betongplatta med slät yta omgiven av trädgård och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
G
Spännande bygge, följer med stort intresse! Du får gärna dela med dig av dina ritningar.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått en del förfrågningar på ritningar via PM, men tvekade lite ursprungligen kring huruvida jag ville lägga upp dem här eller inte. Jag har ritat allt själv som lycklig amatör och är naturligtvis lite smånervös inför all eventuell negativ kritik. Men jag gör en chansning på planer, fasader och sektionsritning. Eftersom jag ska bygga stommen och resa den samma under semestern tillsammans med sambon så har jag även skapat ritningar a'la IKEA/lego med mått och distans på varenda regel :) hoppas på så vis undvika en del osämja :)
 
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.