Hej,

Vi håller på att planerar ett attefallshus som kommer ligga ca 2m från ett hörn på vårat befintliga hus i Stockholm. Vi har nu ett vattenburet värmesystem som går på bergvärme (installerat av förre ägare) och som nästan verkar vara överdimensionerat (går i princip aldrig på elpatron). Jag tänkte att det vore praktiskt att koppla på attefallshuset på samma värmesystem. Vi har tänkt att ha gjuten platta och då vore det ju smidigt att få golvvärme som inte tar någon plats i attefallaren. Luftvärmepump kommer ju låta och ha sig. Vi kommer förmodligen inte hyra ut utan använda attefallaren som extra utrymme för familjen.

Vad jag förstått kan man göra en kulvert för värmen. Men hur drar man bäst ut värmen från huset? Det nuvarande huset är en enplansvilla på gjuten platta med väggradiatorer. Kan man bila genom betongen rakt ner inne i huset och gräva från sidan av huset för att ansluta? Eller borde man dra ut värmen genom ytterväggen på det befintliga huset och sedan gräva nedåt? Det blir ju isåfall rör som går ut ovan mark och kanske svårt att isolera bra (samt svårt att få snyggt?). Någon som har gjort något liknande?

Hälsn,

- Björn
 
Jag är ju ingen expert på det här men jag kan väl komma med min erfarenhet.

Vi skulle dra in en kulvert (28 kopparrör) till vedpannan i garaget efter att det var byggt och jag tänkte först gräva ur och borra hål i plattan men ändrade mig och drog upp röret på utsidan och in genom väggen med en 90 graders böj. Det var flera anledningar till det, kulvertrör (i alla fall 28 kopparrör) är väldigt bökiga och svåra att böja, borrhålet hade kommit i kantbalken på grunden, och svårt att återfylla på ett bra sätt.
Det blev ju en liten aluminiuminklädnad med isolering där rören kommer upp men inget som jag stör mig på.

Det är ju inget som hindrar att du går ner med kulverten på utsidan av huset, gräver ner den mellan husen och att den kommer upp på lämpligt ställe inne i Attefallshuset.
mvh
 
Jag är stor förespråkare för bergvärme men om bergvärmen bara använder lite elpatron i nuläget är systemet perfekt dimensionerat med dagens mått mätt. Det innebär att all energi för attefallaren kommer tillverkas med el via elpatron när det är som kallast ute och elen är som dyrast. Därtill kostar anslutningen till befintligt hus en bra slant med kulvertar och kanske styrningar.

Så ekonomiskt är jag inte övertygad om att det är en särskilt bra idé, däremot har det ju estetiska fördelar :)
 
Hej,

Ok tack, verkar inte som det är något standardförfarande direkt... Jag håller med om att det ekonomiskt kanske inte är det absolut bästa. Alternativet luftvärmepump käns dock inte aktuelllt ur estetisk och ljudmässig synvinkel. Alternativet är isåfall elupvärmning och därför blir kalkylen något bättre. Jag tror vi kommer göra så att vi drar ut det ur pannrummet som ligger lite dåligt till men där finns även vatten som ändå måste dras. Får nog bli ut genom husvägg och sedan ner trots allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.